Autoliv håller kapitalmarknadsdag – sätter mål för 2020

(Frankfurt, Tyskland, 14 september 2017) – På kapitalmarknadsdagen den 14 september kommer Autoliv, Inc. (NYSE: ALV and SSE: ALIVsdb), världens ledande bilsäkerhets­företag, presentera sin strategi för att skapa aktieägarvärde samt sätta mål för 2020 för affärssegmenten Passive Safety och Electronics som fristående bolag.

I en separat pressrelease som publicerats idag, tillkännagav Autoliv att styrelsen gett ledningen i uppdrag att genomföra en strategisk översyn av sin verksamhetsstruktur, med intentionen att skapa separata bolag utifrån de två nuvarande affärssegmenten Passive Safety och Electronics. Intentionen är att skapa två börsnoterade bolag som kan förse två differentierade, växande marknader med ledande produkter och därigenom skapa ytterligare mervärde för aktieägare, kunder och andra intressenter jämfört med den gemensamma struktur som Autoliv har idag. Den strategiska översynen kommer att utvärdera detta och andra möjligheter.

Även om en strategisk översyn har påbörjats så finns inga garantier för att en sådan översyn kommer resultera i några transaktioner, inklusive en uppdelning av verksamheten, eller börslistning av verksamheterna. Utifall att en uppdelning äger rum, förväntas processen, i de flesta scenarios, ta ungefär ett år. Uppdateringar med hänsyn till den strategiska översynen kommer göras när ny information finns att tillgå.

Autoliv har segmentrapporterat Passive Safety och Electronics sedan början av 2016.

Passive Safetys mål för 2020 som fristående bolag är enligt följande, baserat på antaganden som redovisas längre ner i denna release:

-       Att överträffa 10 miljarder USD i försäljning, vilket indikerar en årlig tillväxt på omkring 8% från 2017.

-       Att öka nuvarande Passive Safetys marknadsandel från 39% till omkring 45% eller mer.

-       Att nå en justerad* rörelsemarginal på omkring 13%.

Därutöver är Passive Safetys mål för 2022 och ambition för 2025 att bibehålla sin marknadsandel och att försäljningen skall växa i linje med Passive Safetys marknad, vilken beräknas växa en procent mer än tillväxten för fordonstillverkningen.

Electronics mål för 2020 som fristående bolag är enligt följande, baserat på antaganden som redovisas längre ner i denna release:

-       Att nå en försäljning om 3 miljarder USD, vilket indikerar en årlig försäljningstillväxt på 10% från 2017. I målet ingår att aktiv säkerhets försäljning överstiger 1 miljard USD.

-       En justerad* rörelsemarginal på 0-5%.

Därutöver uppgår Electronics försäljningsmål för 2022 till cirka 4 miljarder USD, vilket indikerar en genomsnittlig årlig tillväxttakt (CAGR) för åren 2017-2022 på omkring 12%, vilket kan jämföras med en uppskattad genomsnittlig årlig tillväxttakt (CAGR)  på 10% för marknaden för Electronics. För 2022 uppgår aktiv säkerhets försäljningsmål till omkring 2 miljarder USD, vilket indikerar en genomsnittlig årlig tillväxttakt (CAGR) på omkring 23% för åren 2017-2022, vilket ungefär är i linje med den uppskattade genomsnittliga årliga tillväxttakten (CAGR) för marknaden för aktiv säkerhet.

Electronics ambition för 2025 är att överträffa en försäljning om 6 miljarder USD, där aktiv säkerhets försäljning uppgår till omkring 4 miljarder USD, vilket indikerar en genomsnittlig årlig tillväxttakt (CAGR) för 2017-2025 som ungefär ligger i linje med marknaden för aktiv säkerhet, dvs. ungefär 23%.

”Målen som satts upp för Passive Safety och Electronics visar på de höga förväntningar vi har på den framtida utvecklingen för dessa båda verksamheter som självständiga bolag. Förväntningarna på Passive Safety grundar sig på den starka orderingången sedan 2015, där den starka försäljningstillväxten stödjer den justerade* rörelsemarginalen på omkring 13% som vi förväntar oss att Passive Safety når 2020. Electronics snabba och omfattande uppbyggnad av teknologier, partnerskap och kundnärvaro sedan 2015 är orsaken till att vi förväntar oss att Electronics och aktiv säkerhet kommer att växa i linje med den underliggande marknaden under de kommande åren,” sa Jan Carlson, ordförande, VD och koncernchef .

Under kapitalmarknadsdagen kommer Autoliv även ge detaljer kring marknadsutvecklingen för sina viktigaste verksamheter, däribland uppskattningar rörande marknaden för aktiv säkerhet  (kameror och sensorer, radar, ADAS ECU och LiDAR), vilken uppgår till ungefär 24 miljarder USD år 2025, vilket indikerar en genomsnittlig årlig tillväxttakt (CAGR) på omkring 23% från 2017. Marknaden för Passive Safety (krockuddar, säkerhetsbälten och rattar) väntas växa till 25 miljarder USD år 2025, vilket indikerar en genomsnittlig årlig tillväxttakt (CAGR) på omkring 3% från 2017.

Ovan angivna mål och ambitioner för Passive Safety och Electronics som fristående bolag, baseras på att styrelsen, efter den strategiska översynen som påbörjats idag, fattar beslut om att godkänna en uppdelning av Passive Safety och Electronics i form av två börsnoterade bolag. Det finns inga garantier för att detta kommer att ske. Samtliga mål och antagandet som presenteras för Passive Safety och Electronics, utgår från hur dessa verksamheter skulle kunna se ut som fristående bolag och inkluderar ett flertal viktiga antaganden och osäkerhetsfaktorer, inklusive bl.a.

(i)             Att styrelsen godkänner en uppdelning av våra två affärssegment till fristående bolag.

(ii)            En fördelning av diverse gemensamma kostnader, som eventuellt inte återspeglar de faktiska kostnaderna när de fristående bolagen ska fullfölja sina respektive strategier.

(iii)           Att Electronics förutsätts få ytterligare overhead-kostnader och som en konsekvens därav få en något komprimerad marginal på kort sikt, medan Passive Safetys marginal förstärks något givet en annan fördelning av gemensamma kostnader.

(iv)           Att produktportföljen förblir överensstämmande med den i nuvarande affärssegment.

(v)            Att vissa poster, såsom transaktionskostnader och kostnader för övergångstjänster relaterade till förändringen inte reflekteras i nedan angivna mål eller antaganden.

På kapitalmarknadsdagen presenterar Electronics de senaste årens snabba utveckling av teknologikompetens, partnernätverk och en betydande utvidgning av såväl produkterbjudanden som kundstock.

Summering av orderingången för de båda affärssegmenten:

-       Electronics orderingång för 2016 uppgick till cirka 0,8 miljarder USD, vilket i det närmaste var en dubblering från 2015. Aktiv säkerhets orderingång år 2016 uppgick till cirka 0,4 miljarder USD, närmare 50% mer än något tidigare år.

-       Passive Safety ökade sin orderingång från 1,3 miljarder USD år 2014 till 2,2 miljarder USD under 2015 och 2,3 miljarder USD under 2016, vilket steg till 2,4 miljarder USD för de senaste tolv månaderna (slutet av augusti 2017). Detta visar att orderingångens andel ökat från 37% 2014 till omkring 50% 2015, 2016 samt för de senaste tolv månaderna.

Normalt sett tar det mellan 18 till 36 månader från order till produktionsstart.

Under veckorna som följer kapitalmarknadsdagen kommer Autolivs ledning genomföra roadshows för att möta investerare i Europa och USA.

På kapitalmarknadsdagen uppdaterar Autoliv dessutom några av sina mål för årtiondet (2019) i befintlig bolagsstruktur.

-       Att ha en försäljning som överstiger 12 miljarder USD, vilket utgör en ökning gentemot det tidigare målet om att ”nå 12 miljarder USD”. I försäljningsmålet om mer än 12 miljarder USD förväntas drygt 9,5 miljarder USD komma från segmentet Passive Safety och omkring 2,5 miljarder USD från segmentet Electronics. Det tidigare försäljningsmålet, som kommunicerades på kapitalmarknadsdagen 2015, var att ”omkring 9 miljarder USD förväntades komma från segmentet Passive Safety och omkring 3 miljarder USD från segmentet Electronics.”

-       Att öka rörelsemarginalen för segmentet Passive Safety, vilket är högre än det tidigare målet om att ”åtminstone bibehålla nuvarande marginal”.

-       Att redovisa en rörelsemarginal för segmentet Electronics på 0-5%, vilket är lägre än det tidigare målet som angav ”att nå en marginal i enlighet med företagets långsiktiga marginalspann”.

-       Att vinsten per aktie (EPS) växer snabbare än försäljningstillväxten för 2015-2019 (en bekräftelse av tidigare mål).

Ledningens presentation från kapitalmarknadsdagen kommer finnas tillgänglig på hemsidan autoliv.com under Investors - Presentations & Transcripts klockan 08.00 CET den 14 september 2017.

För ytterligare information kontakta:

Investerare

Ray Pekar, Vice President Investor Relations Americas.
Tel +1 248 475 0427

Anders Trapp, Vice President Investor Relations.
Tel +46 (0)8 5872 0671

Thomas Jönsson, Group Vice President, Corporate Communications
Tel +46 (0)8 5872 0627

Denna information är sådan information som Autoliv, Inc. är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 14 september 2017 kl 07.00 CET.

Autoliv, Inc. är världens ledande bilsäkerhetsföretag. Företaget och dess dotterbolag utvecklar och tillverkar bilsäkerhetssystem till alla större biltillverkare i världen. Tillsammans med sina joint venture har Autoliv mer än 80 anläggningar med 70 000 medarbetare i 27 länder. Dessutom har Autoliv 22 tekniska centra i tio länder runt om i världen med 19 krockbanor, vilket är fler än något annat bilsäkerhetsföretag. Koncernens försäljning var under 2016 c:a 10,1 miljarder dollar. Bolagets aktier är noterade på New York Stock Exchange (NYSE:ALV) och dess svenska depåbevis på Nasdaq Stockholm (ALIV SDB). Mer information finns på Autolivs hemsida www.autoliv.com.

Non-US GAAP

I detta pressmeddelande hänvisar vi till finansiella beräkningar som inte är baserade på U.S. GAAP (Generally Accepted Accounting Principles, d v s god redovisningssed i USA), såsom rörelsemarginal exklusive som kostnader hänförliga till kapacitetsanpassningar och kartellutredningar. Autoliv har inte stämt av dessa beräkningar mot U.S GAAP eftersom vissa poster som påverkar dessa beräkningar, som kostnader hänförliga till kapacitetsanpassningar och kartellutredningar, saknar ett rimligt mått av förutsägbarhet vad gäller resultatet. Därav följer att en sådan avstämning kräver en orimligt stor arbetsinsats. Den genomsnittliga årliga tillväxttakten (CAGR) baseras på att de senaste tolv månaderna kommer från årets slut.

*justerat för kapacitetsanpassningar och kartellrelaterade ärenden

”Safe Harbor Statement” enligt amerikansk federal lag

Detta meddelande innehåller uttalanden som inte utgör historiska fakta men väl framåtblickande uttalanden såsom de definieras i Amerikanska Förenta Staternas (USA) ”Private Securities Litigation Reform Act of 1995”. Sådana framåtblickande uttalanden innefattar åtgärder, händelser och utveckling som Autoliv, Inc, eller dess ledning tror eller förväntar sig kunna inträffa i framtiden. Alla framåtblickande uttalanden, inkluderande, utan begränsning, uttalanden avseende Bolagets strategiska översyn av dess verksamhetsstruktur eller villkoren, tidpunkten eller strukturen av någon transaktion till följd av en sådan översyn, om någon, framtidsutsikterna för Passive Safety och Electronics som separata verksamheter, uttalanden relaterat till den framtida prestationen av Bolaget eller av någon annan sådan verksamhet om transaktionen genomförs; övriga mål med hänsyn till Bolagets prestation som ett bolag, ledningens bedömningar av affärsmässig utveckling och trender i förfluten tid, samt bedömningar av framtida försäljning, operativ marginal, kassaflöde, faktisk skattesats eller framtida operativa prestationer eller finansiellt resultat grundas på våra nuvarande förväntningar, diverse antaganden och uppgifter inhämtade från tredje part. Våra förväntningar och antaganden kommuniceras i god tro och vi anser att det finns rimlig täckning för dem. Emellertid kan vi inte varken garantera eller försäkra att sådana framåtblickande uttalanden kommer att materialiseras i framtiden eller visa sig korrekta eftersom dessa uttalanden, i sig, alltid är beroende av kända och okända risker, osäkerhet och andra faktorer som kan få till konsekvens att det faktiska resultatet väsentligen avviker från resultat som uttryckts eller avsetts i tidigare gjorda uttalanden. I vissa fall kan du identifiera dessa uttalanden genom framåtriktade ord såsom ”beräknar”, ”förväntar sig”, ”projekterar”, ”planerar”, ”tänker”, ”tror”, ”tycker”, ”kan”, ”sannolikt”, ”kanske”, ”kommer”, ”skulle” ”kunde” eller den negativa formulering av dessa termer och annan jämförbar terminologi, trots att inte alla framåtriktade uttalanden innehåller sådana ord,  Då uttalanden om framtiden innefattar risker och osäkerhet kan resultatet bli helt annorlunda jämfört med vad som angivits i gjorda uttalanden, vilket kan bero på en mängd olika orsaker, bland annat och utan några begränsningar, förändringar i produktionen av lätta fordon; svängningar i den planerade fordonsproduktionen till vilken Bolaget agerar som leverantör; förändringar för industrin generellt sett; förändringar avseende marknadsförutsättningar; förändringar i våra möjligheter att framgångsrikt anpassa vår produktionskapacitet till rådande förhållanden på marknaden, omstruktureringskostnader och initiativ till kostnadsreduktioner som tidigare offentliggjorts samt marknadens reaktioner på detta; förlust av affärer beroende på ökad konkurrens; högre råmaterialkostnader; högre bränsle- och energikostnader; förändringar i kundbasen och förändringar i kundernas beteenden i förhållande till våra produkter; kundförluster; förändringar i lagar och regler; kunder som går i konkurs eller försäljningar eller avyttringar och kunders varumärken; ofördelaktiga fluktuationer i valuta och räntenivåer i någon eller några av de länder där vi är verksamma; brist på komponenter; marknadens acceptans av våra nya produkter; kostnader och svårigheter i samband med integration av nya verksamheter och ny teknologi; fortsatt osäkerhet i prisförhandlingar med kunder; vår förmåga att få nya affärer; produktansvar och garantier; krav i samband återkallelser och andra krav relaterade till tvister och våra kunders reaktioner på detta (inklusive beslutet om Toyota-återkallelsen); högre omkostnader för våra pensionsplaner och andra ersättningssystem; stopp i produktionen och andra arbetskraftsrelaterade problem; möjliga negativa effekter av pågående eller framtida tvister eller intrångskrav; negativa konsekvenser av kartellutredningar eller andra liknande (statliga) utredningar och relaterade tvister  om hur vi bedriver och organiserar vår verksamhet; ställningstaganden avseende skatt av relevanta myndigheter and förändringar i våra faktiska skattesatser; vårt beroende av nyckelpersonal; förändringar i relevant regelverk som begränsar vår verksamhet; politiska förhållanden; vårt beroende av och våra relationer med kunder och leverantörer; osäkerheten kring vilka strategiska alternativ som kan komma i fråga med hänsyn till Electronics-verksamheten, huruvida någon transaktion kommer att påbörjas eller avslutas med anledning av en sådan översyn, samt timing och värdet på en sådan transaktion; risker relaterat till den potentiella separeringen av Electronics-verksamheten och andra osäkerhetsfaktorer angivna under rubrikerna ”Risk Factors” och ”Management’s Discussion and Analysis of Financial Conditions and Results of Operations” i våra årsredovisningar (”10-K”) och kvartalsrapporter (”10-Q”) inklusive ändringar. Förutom vår skyldighet att löpande rapportera väsentlig information till den federala amerikanska finansinspektionen, SEC, åtar vi oss inte att uppdatera dessa framåtblickande uppgifter eller uttalanden till följd av ny information eller framtida händelser. För alla uppgifter och uttalanden i denna rapport som är s.k. ”forward-looking statements” åberopar vi det skydd enligt ”safe harbor” för framåtblickande uppgifter som USA:s ”Private Securities Litigation Reform Act of 1995” erbjuder. Vi uppdaterar inte dessa framåtblickande uppgifter eller uttalanden vid fall av ny information eller framtida händelser, om så inte krävs enligt lag.