Autoliv och Nissin Kogyo bildar Autoliv-Nissin Brake Systems

(Stockholm, 2016-04-01) – – – Autoliv, Inc. (NYSE: ALV och SSE: ALIVsdb), världens ledande bilsäkerhetsföretag, slutförde 31 mars, 2016 bildandet av ett samriskbolag med Nissin Kogyo (TSE: 7230.T) och grundade därmed Autoliv-Nissin Brake Systems (ANBS). Samriskbolaget är en viktig milstolpe inom Autolivs strategi för att bli den ledande leverantören av säkerhetssystem till framtidens bilar, väl integrerat med automatisk körning.

ANBS sammanför Autolivs befintliga bromskontrollverksamhet med en del av Nissin Kogyos bilbromsverksamhet. ANBS kombinerar Nissin Kogyos världsledande expertis och teknologi inom bromskontrollsystem med Autolivs globala räckvidd och kundbas och skapar på så sätt ett starkt bolag som konkurrerar på den växande globala marknaden för bromskontrollsystem. Samriskbolaget kommer ytterligare att förstärka Autolivs roll som ledande leverantör till självkörande bilar.

ANBS blir en del av Autolivs affärssegment Electronics (som består av produkter för passiv säkerhetselektronik, ADAS och bromskontrollsystem). Autoliv äger 51 procent av samriskbolaget, har ledningsansvar och styr verksamheten. Autoliv kommer att konsolidera 100 procent av ANBS i sina finansiella rapporter. Nissin Kogyos andel på 49 procent av samriskbolagets nettoresultat kommer att behandlas som ett minoritetsinnehav.

“Idag är en viktig dag för Autoliv. Skapandet av Autoliv-Nissin Brake Systems ger oss möjligheten att tillhandahålla det senaste inom system för bromskontroll och bromsning till alla biltillverkare. Detta kommer att ytterligare förstärka vår roll som den ledande leverantören av säkerhetssystem till framtidens bilar, väl integrerat med autonom körning”, sade Autolivs styrelseordförande, VD och koncernchef Jan Carlson.

Autoliv förvärvade 51 procent av samriskbolaget för 29,7 miljarder yen (omkring 264 miljoner USD, enligt valutakurs 31 mars), inklusive justeringar före förvärvet, vilket är föremål för sedvanliga justeringar efter att förvärvet är slutfört. ANBS försäljning och rörelsemarginal för niomånadersperioden april–december 2016 förväntas vara något lägre än vad som kommunicerades från början, försäljningen beräknas nu ligga på runt 400–450 miljoner dollar för samma niomånadersperiod.

Autoliv planerar att, med början från resultatrapporten för andra kvartalet 2016, offentliggöra information om ANBS i linje med övriga enheter (produkter för ADAS och passiv säkerhetselektronik) inom affärssegmentet Electronics.

Frågor:

Thomas Jönsson, Group Vice President Communications.       Tfn 08-58 72 06 27

Autoliv Inc. är världens ledande bilsäkerhetsföretag. Företaget utvecklar och tillverkar bilsäkerhetssystem till alla större biltillverkare i världen. Tillsammans med sina joint venture har Autoliv cirka 80 anläggningar med mer än 64 000 medarbetare i 27 länder. Dessutom har Autoliv 20 tekniska centra i nio länder runt om i världen med 20 krockbanor, vilket är fler än något annat bilsäkerhetsföretag. Koncernens försäljning var under 2015 c:a 9,2 miljarder dollar. Bolagets aktier är noterade på New York Stock Exchange (NYSE:ALV) och dess svenska depåbevis på NASDAQ OMX Stockholm (ALIV SDB). Mer information finns på Autolivs hemsida www.autoliv.com.

Om Nissin Kogyo

Nissin Kogyo grundades 1953, och hade skapandet av avancerade miljö- och säkerhetsvärden som sina kärnvärden. Bolaget är en global utvecklare och tillverkare av omfattande bromssystem till OEM-tillverkare för bil- och motorcykelmarknaderna. Nissin Kogyo har över 10 000 anställda vid 22 anläggningar i tio länder över hela världen, med en redovisad nettoomsättning på 220,9 miljarder yen under 2013 Nissin Kogyos aktier är noterade på First Section på Tokyobörsen (7230.T). Mer information om Nissin Kogyo finns på bolagets webbplats www.nissinkogyo.co.jp/en.

”Safe Harbor Statement” enligt amerikansk federal lag

Detta meddelande innehåller uttalanden som inte utgör historiska fakta men väl framåtblickande uttalanden såsom de definieras i Amerikanska Förenta Staternas(USA) ”Private Securities Litigation Reform Act of 1995”. Sådana framåtblickande uttalanden innefattar åtgärder, möjliga händelser och potentiell utveckling som Autoliv och dess ledning tror eller förväntar sig kan inträffa i framtiden. Alla framåtblickande uttalanden, även ledningens analyser och bedömningar av affärsmässig utveckling och trender i förfluten tid, samt bedömningar av framtida försäljning, operativ marginal, kassaflöde, faktisk skattesats eller framtida operativa prestationer eller finansiellt resultat grundas på våra nuvarande förväntningar, olika antaganden och uppgifter inhämtade från utomstående. Vi kommunicerar våra förväntningar och antaganden i god tro och vi anser att det finns rimlig täckning för dem. Emellertid kan vi inte varken garantera eller försäkra att framåtblickande uttalanden kommer att materialiseras i framtiden eller visa sig korrekta eftersom dessa uttalanden, i sig, alltid är beroende av kända och okända risker, allmänna osäkerhetsfaktorer som kan leda till det faktiska resultatet väsentligen avviker från det resultat som uttryckts eller avsetts tidigare. Otaliga risker och osäkerhetsfaktorer kan komma att innebära att effekterna blir helt annorlunda jämfört med vad som tidigare angivits. Vi åtar oss inte att uppdatera dessa framåtblickande uppgifter eller uttalanden till följd av ny information eller framtida händelser. För alla uppgifter och uttalanden i denna rapport som är framåtblickande uttalanden s.k. ”forward-looking statements”, åberopar vi det skydd som USA:s ”Private Securities Litigation Reform Act of 1995” erbjuder, och vi åtar os