Autoliv och Volvo Cars skapar joint venture för självkörande bilar

En presskonferens hålls 6 september kl. 15 (se inbjudan på nästa sida).

(Stockholm, 2016-09-06) – – – Autoliv, Inc. (NYSE: ALV och SSE: ALIVsdb), världens ledande bilsäkerhetsföretag, och Volvo Cars, global tillverkare av premiumbilar, har undertecknat en avsiktsförklaring om att etablera ett nytt gemensamt företag som utvecklar nästa generation mjukvara till självkörande bilar.

Det tilltänkta nya företaget får huvudkontor i Göteborg och initialt 200 anställda som kommer från de båda företagen. På medellång sikt väntas företaget få drygt 600 anställda. Företaget planerar att starta sin verksamhet i början av 2017.

Joint venture-företaget blir en ny aktör på den växande globala marknaden för mjukvarusystem för självkörande bilar. Det är första gången en ledande tillverkare av premiumbilar går samman med en huvudleverantör för att utveckla nya avancerade förarassistanssystem (ADAS) och teknologier för själv­styrande bilar (AD).

Det nya företaget, som ännu saknar namn, ska utveckla ADAS) och AD till Volvos bilar samt för exklusiv försäljning från Autolivs sida till alla biltillverkare globalt, där intäkterna delas mellan de båda företagen.

Joint venture-företaget för samman två globala ledare inom fordonssäkerhet, vilket betonar hur ADAS och AD väntas leda till ökad säkerhet på vägarna samtidigt som utvecklings- och lanseringstakten ökar av helt självkörande bilar.

Autoliv är världens ledande leverantör av säkerhetssystem till biltillverkare globalt och företaget har i över 60 år visat vägen i utvecklingen och introduktionen av aktiva och passiva säkerhetsteknologier till världens biltillverkare.

Volvo Cars har ett väletablerat rykte som tillverkare av några av världens mest säkra bilar. De uppfann trepunktsbältet och har kontinuerligt utvecklat och introducerat världsledande system för aktiv och passiv säkerhet. Företagets medellånga vision är att inte någon ska dö eller skadas allvarligt i en ny Volvo år 2020.

Jan Carlson, styrelseordförande, VD och koncernchef för Autoliv säger: “Det finns inga andra företag som kan hävda att de gjort mer för fordonssäkerheten globalt än Autoliv och Volvo. Detta nya företag är dessutom ett erkännande av att självkörande bilar är nästa steg som väntas förändra trafiksäkerheten i grunden.”

Håkan Samuelsson, VD och koncernchef för Volvo Cars Group säger: “Genom att vi kombinerar våra kunskaper och resurser skapar vi en världsledare inom utveckling av AD-mjukvara. Det innebär att vi kan lansera denna spännande teknologi snabbare till våra kunder.”

Både Autoliv och Volvo Cars kommer att bidra med immateriella rättigheter för sina ADAS-system till det gemensamma joint venture-företaget. Utifrån detta kommer företaget utveckla ny ADAS-teknologi och nya AD-system. De första ADAS-produkterna väntas bli tillgängliga på marknaden under 2019, och den första AD-teknologin 2021.

Autoliv blir exklusiv leverantör och distributionskanal för det nya företagets samtliga produkter gentemot tredje part, förutom till Volvo Cars som företaget levererar direkt till. Företagets ledning kommer utgöras av representanter från både Autoliv och Volvo Cars. Dennis Nobelius, VD för Volvo i Schweiz och f.d. VP för fordonsserie 90 på Volvo blir det nya joint venture-företagets nya VD.

Denna icke-bindande avsiktsförklaring är föremål för ytterligare förhandlingar och förutsätter att parterna når en definitiv överenskommelse. Att en definitiv överenskommelse kommer att nås eller att samriskbolaget verkligen kommer att realiseras i enlighet med avsiktsförklaringen går det inte att göra någon försäkran om.

Foton finns på: http://news.cision.com/se/autoliv

För ytterligare information kontakta:
Thomas Jönsson, Autoliv Group Vice President Communications                 Tel +46 (0)8 58 72 06 27

Denna information är sådan information som Autoliv, Inc. är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 6 september 2016 kl. 11.00 CEST.

Autoliv och Volvo Cars bjuder in till presskonferens

Jan Carlson, styrelseordförande, VD och koncernchef på Autoliv, och Håkan Samuelsson, VD och koncernchef på Volvo Car Group, håller gemensam presskonferens. Vänligen notera att inga intervjuer hålls innan presskonferensen.

Tisdag 6 september kl. 15.00 CEST

Conference & Events 7A Centralen
Adress: Vasagatan 7A, våning 3, Stockholm

Delta i presskonferensen:
Registrera dig här
Delta i webbsändningen:
Se länk på www.autoliv.com
Delta per telefon: För att delta på frågestunden, vänligen ring in 5-10 minuter innan på
Sverige: 0200 883 440
Storbritannien: 0800 279 5004
USA: 1-877-280-2296
Internationellt: +44(0)20 3427 1917
Kod: 9309771
Telefoninspelning: En telefoninspelning efter konferensen finns på www.autoliv.com fram till den 12 september 2016.
Transkript/avskrift:
En engelsk version finns på www.autoliv.com under Investor Relations, Presentations & Transcripts.
Bilder: PPT-bilder till presskonferensen finns på www.autoliv.com under sektionen Investors, Presentations & Transcripts

Välkommen!

Autoliv Inc. är världens ledande bilsäkerhetsföretag. Företaget och dess dotterbolag utvecklar och tillverkar bilsäkerhetssystem till alla större biltillverkare i världen. Tillsammans med sina joint venture har Autoliv mer än 80 anläggningar med ca 66 000 medarbetare i 27 länder. Dessutom har Autoliv 22 tekniska centra i nio länder runt om i världen med 20 krockbanor, vilket är fler än något annat bilsäkerhetsföretag. Koncernens försäljning var under 2015 c:a 9,2 miljarder dollar. Bolagets aktier är noterade på New York Stock Exchange (NYSE:ALV) och dess svenska depåbevis på NASDAQ OMX Stockholm (ALIV SDB). Mer information finns på Autolivs hemsida www.autoliv.com.

”Safe Harbor Statement” enligt amerikansk federal lag

Detta meddelande innehåller uttalanden som inte utgör historiska fakta men väl framåtblickande uttalanden såsom de definieras i Amerikanska Förenta Staternas(USA) ”Private Securities Litigation Reform Act of 1995”. Sådana framåtblickande uttalanden innefattar åtgärder, möjliga händelser och potentiell utveckling som Autoliv och dess ledning tror eller förväntar sig kan inträffa i framtiden. Alla framåtblickande uttalanden, grundas på våra nuvarande förväntningar och antaganden. Vi kommunicerar våra förväntningar och antaganden i god tro och vi anser att det finns rimlig täckning för dem. Emellertid kan vi inte varken garantera eller försäkra att framåtblickande uttalanden kommer att materialiseras i framtiden eller visa sig korrekta eftersom dessa uttalanden, i sig, alltid är beroende av kända och okända risker, allmänna osäkerhetsfaktorer som kan leda till det faktiska resultatet väsentligen avviker från det resultat som uttryckts eller avsetts tidigare. Otaliga risker och osäkerhetsfaktorer kan komma att innebära att effekterna blir helt annorlunda jämfört med vad som tidigare angivits. Förutom vår skyldighet att löpande rapportera väsentlig information till den federala amerikanska finansinspektionen, SEC, åtar vi oss inte att uppdatera dessa framåtblickande uppgifter eller uttalanden till följd av ny information eller framtida händelser. För alla uppgifter och uttalanden i denna rapport som är framåtblickande uttalanden s.k. ”forward-looking statements”, åberopar vi det skydd som USA:s ”Private Securities Litigation Reform Act of 1995” erbjuder.