Autoliv offentliggör avtal med Cevian avseende Veoneer

(Stockholm, 24 maj 2018) – Autoliv, Inc. (NYSE: ALV and SSE: ALIVsdb), världens ledande bilsäkerhetsföretag, offentliggjorde idag att de och dess dotterbolag Veoneer, Inc. idag ingått avtal med Cevian Capital II GP Limited (”Cevian”) angående Cevians ägarskap i Veoneer efter avknoppningen, däribland möjligheten att utse en ledamot i Veoneers styrelse.

Autoliv offentliggjorde idag att dess styrelse har godkänt slutförandet av den tidigare annonserade avknoppningen av Veoneer till ett självständigt listat bolag. Vidare offentliggjordes ytterligare personer som förväntas ingå i Veoneers styrelse efter att avknoppningen slutförts, däribland Jonas Synnergren, partner vid Cevian Capital.

Enligt avtalet med Cevian har Autoliv och Veoneer åtagit sig att vidta åtgärder avseende Veoneer för att utse Jonas Synnergren till Veoneers styrelse, efter Veoneers avknoppning, och därvid nominera honom eller annan av Cevian utsedd person till framtida årsstämmor i Veoneer. Som del av villkoren i avtalet skall Cevian kvarstå som ägare till minst 8% av de utestående stamaktierna i Autoliv vid avknoppningen och därefter i Veoneer. Cevian har enligt avtalet gått med på sedvanliga s.k. standstill-begränsningar och röstningsåtagånden, vilket inkluderar att inte förvärva mer än 19,9% av de utestående stamaktierna i Veoneer.

Det kompletta avtalet med Cevian kommer att registreras av Autoliv genom en s.k. 8-K vid Securities and Exchange Commission (SEC).

Denna information är sådan information som Autoliv, Inc. är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 25 maj 2018 kl.  17.01 CET.

För ytterligare information kontakta:

Media: Thomas Jönsson, Group Vice President Communications. Tel +46 (0)8 587 206 27

Investerare & Analytiker: Anders Trapp, Investor Relations. Tel +46 (0)8 587 206 71

Autoliv Inc. är världens ledande bilsäkerhetsföretag. Företaget och dess dotterbolag utvecklar och tillverkar bilsäkerhetssystem till alla större biltillverkare i världen. Tillsammans med sina joint venture har Autoliv mer än 72 000 medarbetare i 27 länder. Dessutom har Autoliv 23 tekniska centra i nio länder runt om i världen med 19 krockbanor, vilket är fler än något annat bilsäkerhetsföretag. Koncernens försäljning var under 2017 cirka 10,4 miljarder dollar. Bolagets aktier är noterade på New York Stock Exchange (NYSE:ALV) och dess svenska depåbevis på Nasdaq Stockholm (ALIV SDB). Mer information finns på Autolivs hemsida www.autoliv.com.

”Safe Harbor Statement” enligt amerikansk federal lag

Detta meddelande innehåller uttalanden som inte utgör historiska fakta men väl framåtblickande uttalanden såsom de definieras i Amerikanska Förenta Staternas (USA) ”Private Securities Litigation Reform Act of 1995”. I sådana framåtblickande uttalanden ingår uttalanden om aktiviteter och händelser som Autoliv, Inc. och dess ledning tror eller antar kommer ske i framtiden, däribland sådana som relateras till den planerade avknoppningen, däribland förutsättningarna för distribution och mottagande av nödvändiga regulatoriska godkännanden samt förväntningar på hur Autoliv och Veoneer ska gå efter fullbordad avknoppning. Alla framåtblickande uttalanden baseras på våra nuvarande förväntningar, antaganden och insamling av data från tredje part. Våra förväntningar och antaganden kommuniceras i god tro och vi anser att det finns rimlig täckning för dem. Emellertid kan vi inte varken garantera eller ge försäkringar om att framåtblickande uttalanden kommer materialiseras i framtiden eller visa sig korrekta då denna sorts uttalanden i sig alltid är avhängiga av kända och okända risker, allmänna osäkerhetsfaktorer som kan leda till att det faktiska resultatet väsentligen avviker från det som uttryckts eller avsetts tidigare. Otaliga risker och osäkerhetsfaktorer kan komma att innebära att effekterna blir helt annorlunda jämfört med vad som tidigare angivits. däribland generella ekonomiska faktorer och förändringar inom den globala fordonsindustrin. För alla uppgifter och uttalanden i denna rapport som är framåtblickande uttalanden s.k. ”forward-looking statements”, åberopar vi det skydd som USA:s ”Private Securities Litigation Reform Act of 1995” erbjuder. Vi åtar oss inte att uppdatera framåtblickande uppgifter eller uttalanden till följd av ny information eller framtida händelser om så inte krävs enligt lag.