Autoliv ökar bälteskapaciteten

Autoliv ökar bälteskapaciteten (Stockholm, 04-07-13) - Världens ledande bilsäkerhetsföretag Autoliv Inc. har beslutat att bygga ytterligare en fabrik för bältesband som ett svar på företagets stadigt stigande marknadsandel på säkerhetsbälten. Den nya fabriken, som kommer att förläggas till Rumänien, kommer att höja Autolivs årliga produktionskapacitet för bältesband med 25 miljoner meter vilket innebär 20% tillskott till företagets europeiska kapacitet. Härigenom skall Autoliv kunna höja sin marknadsandel i Europa på band till säkerhetsbälten till över 40% och befästa sin marknadsandel på bältessystem som uppgår till drygt 60%. När den nya automatiserade vävanläggningen är i full drift kommer fabriken att ha 40 anställda. Investeringskostnaden beräknas uppgå till 7 miljoner Euro. Fabriken förläggs till Brasov i Rumänien, där Autoliv redan har en fabrik för sammansättning av bältessystem. Autolivs nuvarande fabrik i Europa för bältesband ligger i Boxtel i Nederländerna. Denna helägda vävanläggning (Van Oerle Alberton B.V.) levererar också band till andra bilsäkerhetsföretag bl a de japanska bältestillverkarna Takata och TokaiRika och det amerikanska företaget TRW. Autolivs nya fabrik skall vara leveransklar om ett år. För ytterligare upplysningar: Lars Westerberg, VD och koncernchef, Tel 08-587 206 00 Mats Ödman, Informationsdirektör, Tel. 08-587 206 23 eller 0708-32 09 33 (mob) Autoliv Inc. tillverkar frontal- och sidokrockkuddar, knäkrockkuddar, säkerhetsbälten och bältes-sträckare, bilrattar, stolskomponenter och barnstolar samt krockkudde-elektronik åt alla större biltillverkare i världen. Företaget har 80 hel- eller delägda fabriker med nästan 37.000 anställda i drygt 30 bilproducerande länder. Dessutom har koncernen tekniska centra i tio länder med 20 krocktestbanor, fler än något annat bilsäkerhets-företag. Försäljningen 2003 uppgick till 5,3 miljarder dollar (drygt 47 miljarder kr). ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/07/13/20040713BIT20430/wkr0001.pdf

Autoliv Inc. är världens ledande bilsäkerhetsföretag. Företaget och dess dotterbolag utvecklar och tillverkar bilsäkerhetssystem till alla större biltillverkare i världen. Tillsammans med sina joint venture har Autoliv mer än 80 anläggningar med 70 000 medarbetare i 27 länder. Dessutom har Autoliv 22 tekniska centra i nio länder runt om i världen med 19 krockbanor, vilket är fler än något annat bilsäkerhetsföretag. Koncernens försäljning under 2016 uppgick till 10,1 miljarder dollar. Bolagets aktier är noterade på New York Stock Exchange (NYSE:ALV) och dess svenska depåbevis på NASDAQ OMX Stockholm (ALIV SDB). Mer information finns på Autolivs hemsida www.autoliv.com.