Autoliv på CES 2017 – Radar runt om räddar liv

(Stockholm, 4 januari 2017) – – – Autoliv, Inc. (NYSE: ALV and SSE: ALIVsdb), världens ledande bilsäkerhetsföretag, är en av de ledande leverantörerna av radarsystem till fordonsindustrin. På CES 2017 visar Autoliv hur 77 GHz radar utökats till att upptäcka objekt runt hela bilen.

Under 2017 levererade Autoliv omkring sju miljoner sensorer, vilket gör Autoliv till en ledande leverantör av radar till fordonsindustrin. Radarsystemens höga upplösning motsvarar de ökande krav som finns i NCAPs globala 5-stjärniga betygssystem för trafiksäkerhet och de stödjer dessutom hög automatiseringsgrad av fordon.

Tidigare tillverkades 77 GHz radar för fordonens hörn, men nu utökas de till att också vara riktade framåt och med innovativ satellitbaserad radar kan objekt runt om hela bilen upptäckas.

“Den 77 GHz radar Autoliv tillverkar idag har hög upplösning även på längre avstånd. Framöver erbjuds också en ledande design där objekt som ligger nära varandra separeras tydligare, och där radarn täcker runt om hela bilen,” säger Dr Alan Jenkins, chef för radarteknologi på Autoliv.

Autoliv var den första och enda som erbjuda radarstödda sensorer i serieapplikation för hjälp med parkering. Företaget utvecklar effektiva lösningar som kombinerar säkerhet och komfort i en skalbar arkitektur.

En biltillverkare i premiumsegmentet är först i sin 2017 års modell med att använda Autolivs radar i de främre hörnen till att upptäcka och aktivera sidokrockkuddar vid sidokollisioner. Genom att den främre sidokrockkudden blåses upp snabbt flyttas förare och passagerare längre från det fordon som kör in i bilen, kraften i kollisionen minskar viket räddar liv och minskar allvarliga skador.

#CES2017 #Autoliv

Mer om Autolivs lösningar för aktiv säkerhet finns på https://youtu.be/K8uIdU0yhe8

För ytterligare information kontakta:

Cathrine Stjärnekull, Director Corporate Communications        Tel +46 (0)8 58 72 06 27

Autoliv, Inc. är världens ledande bilsäkerhetsföretag. Genom sina dotterbolag utvecklar och tillverkar företaget bilsäkerhetssystem till alla större biltillverkare i världen. Tillsammans med sina joint venture har Autoliv mer än 80 anläggningar med drygt 68 000 medarbetare i 27 länder. Dessutom har Autoliv 21 tekniska centra i nio länder runt om i världen med 20 krockbanor, vilket är fler än något annat bilsäkerhetsföretag. Koncernens försäljning var under 2015 c:a 9,2 miljarder dollar. Bolagets aktier är noterade på New York Stock Exchange (NYSE:ALV) och dess svenska depåbevis på Nasdaq OMX Stockholm (ALIV SDB). Mer information finns på Autolivs hemsida www.autoliv.com.

Taggar: