Autoliv tecknar samarbetsavtal med Great Wall

(Stockholm, 2011-07-24) – – – Autoliv, Inc. (NYSE: ALV och SSE: ALIV sdb) – världens ledande bilsäkerhetsföretag – har tecknat ett strategiskt samarbetsavtal inom bilsäkerhet med det kinesiska bilföretaget Great Wall Motor Co., Ltd.

Great Wall Motor är Kinas ledande tillverkare av stadsjeepar och pickuper. Enligt avtalet kommer Great Wall Motor och Autoliv inleda ett tekniskt samarbete inom aktiv säkerhet och ytterligare stärka det gemensamma utvecklingsarbetet inom passiv säkerhet.

Autoliv har arbetat med Great Wall Motor sedan 2003, Autoliv utvecklade och började leverera säkerhetsbälten till Haval SUV. Sedan dess har affärsrelation stadigt vuxit och Autoliv levererar idag säkerhetsprodukter till en mängd olika modeller bl a Florid, Coolbear och Voleex C30. Modellerna Florid och Coolbear godkändes 2009 enligt EUs helbilsgodkännande (EC WVTA). Tidigare år fick Voleex C30 fem stjärnor i det kinesiska krocktest programmet C-NCAP (China New Car Assessment Program), ett av de bästa resultaten av alla inhemska modeller.

“Great Wall Motors har en tillväxtstrategi med fokus på både den inhemska och på de internationella marknaderna. Syftet med detta strategiska samarbetsavtal med Autoliv är att stärka det tekniska samarbetet för att kunna möta de allt strängare kraven på de europeiska och nordamerikanska marknaderna vad gäller bilsäkerhet”, sade Great Wall Motors ordförande Wei Jianjun vid undertecknandet av avtalet.

Förfrågningar:

George Chang, President AutolivChina,                          Tel +86 21 6992 8888

Henrik Kaar, Biträdande Informationschef Autoliv Inc,     Tel +46 (0)709 578 114

Autoliv, Inc. är världens ledande bilsäkerhetsföretag. Företaget utvecklar och tillverkar bilsäkerhetssystem till alla större biltillverkare i världen. Tillsammans med sina delägda bolag har Autoliv cirka 80 anläggningar med 46.000 medarbetare i 29 länder. Dessutom har Autoliv tekniska centra i elva länder runt om i världen med 21 krockbanor, vilket är mer än något annat bilsäkerhetsföretag. Koncernens försäljning ökade under 2010 med 40% till knappt 7,2 miljarder dollar. Bolagets aktier är noterade på New York Stock Exchange (NYSE:ALV) och dess svenska depåbevis på NASDAQ OMX Stockholm (ALIV SDB). Ytterligare information finns på koncernens hemsida www.autoliv.com.