Autoliv utökar sin verksamhet i Japan

Autoliv utökar sin verksamhet i Japan (Stockholm, 15 november 1999) Autoliv Inc. (NYSE: ALV och SSE: ALIV) -världsledande koncern inom bilsäkerhet- har invigit det senaste tillskottet i sin avancerade krocktestverksamhet: ett tekniskt centrum, Japan Technical Center (JTC) in Tsukuba, Japan. Strax norr om Tokyo finns JTC's högteknologiska krockbana där front- och sidokrocktester upp till 80 km/h kan utföras. Dessutom finns testrum för krockelektronik, krockkuddar och säkerhetsbälten. I anläggningen finns också en verkstad och speciella grupper för kundservice som gör det möjligt att skräddarsy testprogram för varje kunds behov. Detta är ofta ett kostnadseffektivare alternativ när det gäller att testa och utveckla säkra bilar än att varje biltillverkare bygger upp sina egna resurser för krocktestning. Autolivs anläggning är en av de mest avancerade i sitt slag i Japan. I likhet med Autolivs 19 testbanor i andra länder kommer Japan Technical Center inte endast att användas till Autolivs egen forskning och utveckling, utan också utföra krocktester åt biltillverkare, komponenttillverkare, oberoende säkerhetsinstitut samt externa intressenter. Curt Sörensen, VD Autoliv Japan menar att med den nya anläggningen har Autoliv möjlighet att erbjuda fullständig systemdesign, tester och integrering till sina japanska kunder över hela världen. Anläggningen gör det också möjligt för Autoliv att kombinera spjutspetsteknologi med kundvärdefokuserad applikationsdesign och därmed skapa ett globalt nätverk utan motstycke inom industrin. Autoliv Inc. tillverkar frontal- och sidokrockkuddar, knäkrockkuddar, säkerhetsbälten och bältessträckare, bilrattar, stolskomponenter och barnstolar samt krockkuddeelektronik åt alla större biltillverkare i världen. Företaget har 60 hel- eller delägda fabriker med 22.000 anställda i 28 bilproducerande länder. Försäljningen 1998 uppgick till 3,5 miljarder dollar (över 27 miljarder kr). Autolivs aktie är noterad på New York Stock Exchange (NYSE: ALV), bolagets svenska depåbevis på Stockholms Fondbörs (SSE: ALIV) samt optioner i bolagets aktie på Chicago Board of Option Exchange (CBOE: ALV). För ytterligare upplysningar: - Curt Soerensen, President, Autoliv Japan Ltd. Tel +81 45 475 3015 - Mats Ödman, Informationschef, Tel. 08 / 58 72 06 23 eller mob. 0708 / 32 09 33 Hemsida: http//:www.autoliv.com Autoliv Inc. Autoliv North America, Inc. Klarabergsviadukten 70, Sec. E 1320 Pacific Drive P. O. Box 703 81, SE-107 24 Auburn Hills, MI 48326-1569, Stockholm, Sweden USA Tel +46 (8) 58 72 06 23, Fax Tel +1 (248) 475-0409, Fax +46 (8) 411 7025 +1 (248) 475-9838 e-mail: e-mail: mats.odman@autoliv.com barry_murphy@autolivasp.com ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/11/15/19991115BIT00460/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/11/15/19991115BIT00460/bit0002.pdf

Autoliv Inc. är världens ledande bilsäkerhetsföretag. Företaget och dess dotterbolag utvecklar och tillverkar bilsäkerhetssystem till alla större biltillverkare i världen. Tillsammans med sina joint venture har Autoliv mer än 80 anläggningar med 70 000 medarbetare i 27 länder. Dessutom har Autoliv 22 tekniska centra i nio länder runt om i världen med 19 krockbanor, vilket är fler än något annat bilsäkerhetsföretag. Koncernens försäljning under 2016 uppgick till 10,1 miljarder dollar. Bolagets aktier är noterade på New York Stock Exchange (NYSE:ALV) och dess svenska depåbevis på NASDAQ OMX Stockholm (ALIV SDB). Mer information finns på Autolivs hemsida www.autoliv.com.