Autoliv utser ny styrelseledamot, kallar till bolagsstämma och fastställer utdelningen (Stockholm, 01-12-14) -- Styrelsen för bilsäkerhetsföretaget Autoliv Inc. har beslutat utöka styrelsen till nio ledamöter och att välja James Ringler till ny ledamot för en ordinarie mandatperiod till bolagsstämman 2003. James Ringler är vice ordförande i Illinios Tool Works Inc. som har 10 miljarder dollar i omsättning och tillverkar ett brett spektrum av kvalificerade verkstadskomponenter och produktionsystem för kunder i hela världen. Aktierna i Illinios Tool Works är noterade på New York Stock Exchange. James Ringler är också ledamot av styrelsen för bl a Dow Chemicals Company och FMC Technologies Inc. Tidigare var Mr. Ringler ordförande, VD och koncernchef för Premark International Inc, som har 3 miljarder i omsättning och vars aktier är noterade på börsen i New York. Dessförinnan var han VD för Electrolux dotterbolag i USA. James Ringler är civilekonom från State University of New York. Bolagsstämma och Utdelning Autolivs styrelse fastställde också datum för nästa ordinarie bolagsstämma till den 24 april 2001. Stämman kommer att hållas i Chicago. De personer och institutioner som är aktieägare i Autoliv Inc. på avstämningsdagen den 26 februari 2002 kommer att ha rätt att närvara och rösta på bolagsstämman. Kallelsen till bolagstämman kommer att postas till Autolivs aktieägare i slutet av mars. I försändelsen kommer även årsredovisningen för 2001 samt underlaget för röstning att ingå. Styrelsen har fastställt utdelningen för nästa kvartal till 11 cent per aktie, att betalas den 7 mars 2001. Avstämningsdag är den 7 februari. För ytterligare upplysningar: Mats Ödman, Informationschef, Tel. 08 / 58 72 06 23 eller mob. 0708 / 32 09 33 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/14/20011214BIT00770/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/14/20011214BIT00770/bit0001.pdf

Autoliv Inc. är världens ledande bilsäkerhetsföretag. Företaget och dess dotterbolag utvecklar och tillverkar bilsäkerhetssystem till alla större biltillverkare i världen. Tillsammans med sina joint venture har Autoliv mer än 66 000 medarbetare i 27 länder. Dessutom har Autoliv 12 tekniska centra runt om i världen med 19 krockbanor. Bolagets aktier är noterade på New York Stock Exchange (NYSE:ALV) och dess svenska depåbevis på Nasdaq Stockholm (ALIV SDB). Mer information finns på Autolivs hemsida www.autoliv.com.