Autoliv väljer nya styrelsemedlemmar och fastställer ökad utdelning

(Stockholm,  2015-02-16) – – – Autoliv, Inc. (NYSE: ALV och SSE: ALIV sdb), världens ledande bilsäkerhetsföretag, har valt Aicha Evans och David E. Kepler till nya styrelsemedlemmar. Styrelsen beslöt vidare att fastställa utdelningen för det andra kvartalet 2015 till 56 cents, en ökning med 2 cents från den tidigare nivån.

Nya styrelsemedlemmar

Aicha Evans är Corporate Vice President för Platform Engineering Group och General Manager för Wireless Platform Research and Development Group på Intel Corporation. I sin roll är Aicha Evans ansvarig för att driva utvecklingen av multicomm produkter och plattformar, samt nya trådlösa teknologier. Tidigare hade hon motsvarande ansvar inom Mobile and Communications Group. Sedan hon började på Intel 2006 har hon haft ett antal roller med ansvar för trådlös teknik, bland annat för WiFi-teknik och produktlinjer. Innan hon började på Intel hade Aicha Evans ett antal teknikrelaterade roller på Rockwell Semiconductors, Conexant och Skyworks. Evans har en kandidatexamen i datorteknik från George Washington universitetet.

David Kepler pensionerades under senare delen av 2014 från rollen som Executive Vice President, Chief Sustainability Officer och Chief Information Officer för Dow Chemical Company. Som Chief Sustainability Officer var David Kepler ansvarig för miljö, hälsa och säkerhet och ledare för koncernens hållbarhetsarbete. Som CIO, en position han innehade i femton år, var Kepler i frontlinjen inom utvecklingen av informationsteknologi. Han är en erkänd ledare inom områden som cybersäkerhet, riskmanagement och värdeleverans. Han agerar som rådgivare och ger vägledning till ett antal industrier. Kepler har utnämnts till U.S. National Infrastructure Council som ger råd till USA’s president inom frågor kring säkerhet och motståndskraft för nationens kritiska infrastruktursektorer och funktionella system, fysiska tillgångar och cybernätverk.

Kepler har en kandidatexamen i kemiteknik från University of California, Berkely. Idag är han medlem av förtroenderådet för University of California, Berkeley Foundation. Han är styrelsemedlem i Teradata Corporation, som är verksamt inom analytiska datalösningar, och TD bank Group.

“Jag välkomnar Aicha Evans och David Kepler till Autoliv’s styrelse. De har båda med sig värdefulla erfarenheter från olika områden som alla är relevanta för Autolivs framtid, sade Jan Carlson, Styrelseordförande, VD och koncernchef för Autoliv.

Aicha Evans och David Kepler är båda invalda i den styrelseklass vars mandatperiod löper fram till 2015 års årsstämma.

Autolivs styrelse har bedömt att Aicha Evans och David E. Kepler uppfyller kraven på oberoende ledamöter enligt New York-börsens regler och bestämmelser.

Utdelning

Styrelsen fastställde en utdelning på 56 cents per aktie för det andra kvartalet 2015. Utdelningen kommer att utbetalas torsdagen den 4 juni 2015 till dem som är aktieägare i Autoliv Inc. på avstämningsdagen onsdagen den 20 maj 2015. Aktien noteras utan rätt till utdelningen fr o m måndagen den 18 maj för aktieägare som innehar aktier noterade på NYSE (New York Stock Exchange) och tisdagen den 19 maj för aktieägare som innehar svenska depåbevis (SDB) noterade på NASDAQ OMX, Stockholm.

Årsstämma

Som tidigare meddelats har styrelsen beslutat att nästa årsstämma skall hållas tisdagen den 5 maj 2015 i Chicago, Illinois, USA.

Endast de som är aktieägare i Autoliv Inc. på avstämningsdagen den 9 mars 2015 har rätt att närvara och rösta vid årsstämman. Kallelse till stämman kommer att postas sent i mars 2015 till alla som är registrerade aktieägare i Autoliv Inc.

Alla ledamöter med mandatperiod som slutar vid 2015 års årsstämma (dvs Aicha Evans, David Kepler, Xiaozhi Liu, George Lorch och Kazuhiko Zakamoto) kommer att nomineras för omval vid 2015 års årsstämma. Vid sitt möte idag godkände styrelsen också en utökning av antalet medlemmar från nio till tio gällande från den tidpunkt då 2015 års årsstämma öppnas för röstning. Styrelsen är i slutfasen av ett godkännande för en sjätte nominerad person att kandidera som ny styrelseledamot vid denna tidpunkt.

Fotografier på Autolivs nya styrelseledamöter finns bifogade med pressreleasen.

För ytterligare information kontakta:

Thomas Jönsson, Vice President Corporate Communications, Tel +46 (8) 58 72 06 27

Autoliv Inc. är världens ledande bilsäkerhetsföretag. Företaget utvecklar och tillverkar bilsäkerhetssystem till alla större biltillverkare i världen. Tillsammans med sina joint venture har Autoliv cirka 80 anläggningar med mer än 60 000 medarbetare i 28 länder. Dessutom har Autoliv tekniska centra i nio länder runt om i världen med 20 krockbanor, vilket är fler än något annat bilsäkerhetsföretag. Koncernens försäljning var under 2014 c:a 9,2 miljarder dollar. Bolagets aktier är noterade på New York Stock Exchange (NYSE:ALV) och dess svenska depåbevis på NASDAQ OMX Stockholm (ALIV SDB). Mer information finns på Autolivs hemsida www.autoliv.com.

”Safe Harbor Statement” enligt amerikansk federal lag
Detta meddelande innehåller uttalanden som inte utgör historiska fakta men väl framåtblickande uttalanden såsom de definieras i Amerikanska Förenta Staternas(USA) ”Private Securities Litigation Reform Act of 1995”. Sådana framåtblickande uttalanden innefattar åtgärder, möjliga händelser och potentiell utveckling som Autoliv och dess ledning tror eller förväntar sig kan inträffa i framtiden. Alla framåtblickande uttalanden, grundas på våra nuvarande förväntningar och antaganden. Vi kommunicerar våra förväntningar och antaganden i god tro och vi anser att det finns rimlig täckning för dem. Emellertid kan vi inte varken garantera eller försäkra att framåtblickande uttalanden kommer att materialiseras i framtiden eller visa sig korrekta eftersom dessa uttalanden, i sig, alltid är beroende av kända och okända risker, allmänna osäkerhetsfaktorer som kan leda till det faktiskta resultatet väsentligen avviker från det resultat som uttryckts eller avsetts tidigare. Otaliga risker och osäkerhetsfaktorer kan komma att innebära att effekterna blir helt annorlunda jämfört med vad som tidigare angivits. Förutom vår skyldighet att löpande rapportera väsentlig information till den federala amerikanska finansinspektionen, SEC, åtar vi oss inte att uppdatera dessa framåtblickande uppgifter eller uttalanden till följd av ny information eller framtida händelser. För alla uppgifter och uttalanden i denna rapport som är framåtblickande uttalanden s.k. ”forward-looking statements”, åberopar vi det skydd som USA:s ”Private Securities Litigation Reform Act of 1995” erbjuder.