Autoliv visar avancerad positionering och ADAS Horizon-sensorer för fordonsindustrin på CES 2017

(Stockholm, 4 januari 2017) – – – Autoliv, Inc. (NYSE: ALV and SSE: ALIVsdb), världens ledande bilsäkerhetsföretag, presenterar stolt sjätte generationen lokaliserings- och positioneringsmodul på CES 2017.

Exakt och tillförlitlig positionering och lokalisering är kritiska för dagens fordon med avancerade förar­assistanssystem (ADAS) och aktiva säkerhetssystem – än mer betydelsefulla blir dessa för morgondagens självkörande bilar. “ Vi konkurrerar med inbäddade lösningar genom att fokusera på den totala installations­kostnaden, flexibilitet, kompabilitet med BUS-arkitektur, och att erbjuda robusta funktioner som motsvarar framtidens ökande krav på körfältspositionering,” säger Scott Nist, produktchef GPS/Horizon/V2V, Autoliv.

Modul för RoadScape GNSS
Mer än 20 miljoner lokaliserings- och positioneringsmoduler har skickats till fordonstillverkare på alla globala marknader, vilket gör att denna nya skalbara positioneringsmodul blir extremt kostnadseffektiv och den sätter nivån för framtida behov av positionering. Med nya modulen RoadScape GNSS erbjuder Autoliv en komplett uppsättning av globala navigationssatellitsystem som stödjer system i Nordamerika, Europa, Rysslad, Kina och Japan. ”Den senast hårdvaran erbjuder avancerad, patenterad mjukvara som för de mest avancerade sensorerna för positionering som finns på fordonsmarknaden,” säger Scott Nist. Modulen för GNSS börjar produceras under 2017. Utvecklingsexemplar finns tillgängliga vid förfrågan.

ADAS Horizon
När globala navigationssatellitsystem, GNSS, kompletteras med digital data som trafikmärken, kurvor, backar, tunnlar etc, ökar prestandan på de sensorer som används av förarassistanssystem. Sensorer som är medvetna om kontexten blir mer säkra och tillförlitliga. Modulen för Autolivs RoadScape Horizon erbjuder en kompakt och stark lösning med överlägsen GNSS-baserad positionering och relevanta data via en särskilt utvecklad digital karta som tagit fram för avancerad förarassistans. “Våra produkter har designats för att motsvara våra kunders framtida behov. Våra moduler för GNSS och Horizon kopplas samman och erbjuder global implementering på tre plattformsnivåer, låg, mellan och hög. I takt med att framtidens digitala karttjänster och molnbaserad data utvecklas kommer våra plattformar för RoadScape Position, Horizon, och annan kartläggning att vara redo,” säger Scott Nist. Mjukvara för ADAS Horizon blir tillgänglig under 2017 och modulen ASIL-B Horizon blir redo för produktion under 2019.

#CES2017 #Autoliv

Learn more about Autoliv’s Active Safety solutions at https://youtu.be/K8uIdU0yhe8

Inquiries:

Cathrine Stjärnekull, Director Corporate Communications             Tel +46 (0)8 58 72 06 27

About Autoliv

Autoliv, Inc. is the worldwide leader in automotive safety systems, and through its subsidiaries develops and manufactures automotive safety systems for all major automotive manufacturers in the world. Together with its joint ventures, Autoliv has more than 80 facilities with more than 68,000 employees in 27 countries. In addition, the Company has 22 technical centers in nine countries around the world, with 20 test tracks, more than any other automotive safety supplier. Sales in 2015 amounted to about US $9.2 billion. The Company's shares are listed on the New York Stock Exchange (NYSE: ALV) and its Swedish Depository Receipts on the Nasdaq OMX in Stockholm (ALIV sdb).
For more information about Autoliv, please visit our company website at www.autoliv.com.

Taggar:

Autoliv Inc. är världens ledande bilsäkerhetsföretag. Företaget och dess dotterbolag utvecklar och tillverkar bilsäkerhetssystem till alla större biltillverkare i världen. Tillsammans med sina joint venture har Autoliv mer än 80 anläggningar med 70 000 medarbetare i 27 länder. Dessutom har Autoliv 22 tekniska centra i nio länder runt om i världen med 19 krockbanor, vilket är fler än något annat bilsäkerhetsföretag. Koncernens försäljning under 2016 uppgick till 10,1 miljarder dollar. Bolagets aktier är noterade på New York Stock Exchange (NYSE:ALV) och dess svenska depåbevis på NASDAQ OMX Stockholm (ALIV SDB). Mer information finns på Autolivs hemsida www.autoliv.com.