• Autoliv/

Autoliv visar nytt säkerhetsystem - Expanderbar vindrutestolpe för ökad säkerhet och bättre sikt

(Stockholm, 2011-06-14) – – – Vid den pågående internationella bilsäkerhetskonferensen “Enhanced Safety of Vehicles (ESV)” presenterade bilsäkerhetsföretaget Autoliv sin senaste innovation. Det är en expanderbar vindrutestolpe som är tre gånger tunnare än en traditionell takstolpe. Den gör att sikten för föraren förbättras och att vikten på fordonet reduceras. Den nya vindrutestolpen ökar också krocksäkerheten genom sin högre styrka.

Den nya vindrutestolpen är så tunn som möjligt för att inte skymma sikten för föraren. Den förbättrar siktfältet med upp till 25% jämfört med dagens bästa vindrutestolpar. Dessutom kan vikten på vindrutestolpen sänkas med 10%.

För att inte försämra vindrutestolpens livsviktiga bärande funktion i en krock är den uppblåsbar, precis som en krockkudde. Stolpen består av en ihop vikt, lufttät metallstruktur. Vid en krock fylls stolpen med gas under högt tryck vilket gör att den expanderar. Det sker med hjälp av en pyroteknisk gasgenerator som är kraftigare än de gasgeneratorer som normalt används i krockkuddar. Enligt laboratorietester ökar detta stolpens styvhet med 45%.

Vindrutestolparna är mycket viktiga för en bils krocksäkerhet, särskilt om bilen voltar och taket riskerar att tryckas in eller vid frontala s k offsetkrockar då inte hela utan bara en del av bilens front träffas av krockföremålet. Vid mycket våldsamma offsetkrockar finns risk att vindrutestolparna knäcks och ”säkerhetsburen” kring passagerarna kollapsar.

En annan fördel med Autolivs nya vidrutestolpar är att den ger bildesigners ökad frihet att designa bilar.

Förfrågningar:

Dr. Bengt Pipkorn, Project Leader Active Body Structures, Autoliv Research. Tel 0322-626341

Autoliv, Inc. är världens ledande bilsäkerhetsföretag. Företaget utvecklar och tillverkar bilsäkerhetssystem till alla större biltillverkare i världen. Tillsammans med sina joint ventures har Autoliv cirka 80 anläggningar med 46.000 medarbetare i 29 länder. Dessutom har Autoliv tio tekniska centra i nio länder runt om i världen med 21 krockbanor, vilket är fler än något annat bilsäkerhetsföretag. Koncernens försäljning ökade under 2010 med 40% till knappt 7,2 miljarder dollar. Bolagets aktier är noterade på New York Stock Exchange (NYSE: ALV) och dess svenska depåbevis på NASDAQ OMX Stockholm (ALIV sdb). Mer information finns på Autolivs hemsida www.autoliv.com (http://www.autoliv.com/).