Innovativa storbolag driver satsning för framtidens transporter

(Göteborg, 3 oktober 2017)I en allt mer komplex och digitaliserad bransch där automation, elektromobilitet och uppkopplade fordon är framtiden ställs nya krav på arbetssätt.

Autoliv, Ericsson, Volvo Cars, Volvokoncernen och Zenuity invigde därför idag MobilityXlab på Lindholmen Science Park. Bolagen vill stärka sin position i framkant av en föränderlig fordonsbransch för att i samverkan med startups utveckla och visa upp säkrare och effektivare transporter för framtiden.

Genom satsningen möjliggörs gemensam utveckling av ny teknologi men också samarbeten med mindre startup-företag, vars idéer man både vill stötta och bli inspirerade av. Bolagen vill på så sätt även stimulera utvecklingen av hela det svenska fordonsklustret, för ökad konkurrenskraft gällande framtidens transportsystem.

MobilityXlab, som inkluderar både innovationslabb och expoyta, ligger i samma byggnad som Zenuity, Volvo Cars och Autolivs joint venture som utvecklar mjukvara för självkörande fordon. Att det är på Lindholmen Science Park som MobilityXlab nu startas upp på har varit självklart för parterna.

”I en tid med snabba förändringar inom fordonsindustrin kan ett ömsesidigt utbyte mellan nischade företag skapa mer robusta lösningar i en snabbare takt. Innovationstakten ökar,” säger Jan Carlson, styrelseordförande, VD och koncernchef för Autoliv.

Bildtext:
Martin Lundstedt, vd Volvokoncernen, Niklas Wahlberg, vd Lindholmen Science Park, Niklas Heuveldop, SVP, Head of Market Area North America & Head of Technology & Emerging Business, Ericsson, Håkan Samuelsson, vd Volvo Cars, Jan Carlson, vd Autoliv, Mikael Damberg, Sveriges närings- och innovationsminister, Ann-Sofie Hermansson, Kommunstyrelsens ordförande i Göteborg och Dennis Nobelius, vd Zenuity

För ytterligare information kontakta:

Thomas Jönsson, Group Vice President Communications.         Tel +46 (0)8 58 72 06 27

Autoliv Inc. är världens ledande bilsäkerhetsföretag. Företaget och dess dotterbolag utvecklar och tillverkar bilsäkerhetssystem till alla större biltillverkare i världen. Tillsammans med sina joint venture har Autoliv mer än 80 anläggningar med 70 000 medarbetare i 27 länder. Dessutom har Autoliv 22 tekniska centra i tio länder runt om i världen med 19 krockbanor, vilket är fler än något annat bilsäkerhetsföretag. Koncernens försäljning var under 2016 c:a 10,1 miljarder dollar. Bolagets aktier är noterade på New York Stock Exchange (NYSE:ALV) och dess svenska depåbevis på Nasdaq Stockholm (ALIV SDB). Mer information finns på Autolivs hemsida www.autoliv.com.

Taggar: