Medlem i Autolivs styrelse avgår för ny roll inom Jaguar Land Rover

(Stockholm, 5 juli 2013) – – – Styrelsen för världens ledande bilsäkerhetsföretag, Autoliv (NYSE: ALV, and SSE: ALIV sdb), meddelade idag att Dr. Wolfgang Ziebart har begärt utträde ur styrelsen från och med 31 juli 2013.

Tidigare i veckan meddelade Jaguar Land Rover att Dr. Ziebart blivit utnämnd till Group Engineering Director för bolaget. Han kommer att tillträda sin nya roll den 1 augusti 2013.

Dr. Ziebart har över 30 års erfarenhet av bilbranschen, inklusive 23 år med BMW AG, där han var medlem av ledningsgruppen med ansvar för produktutveckling.

Dr. Ziebart har varit medlem av Autolivs styrelse sedan 2008 och är för närvarande medlem av revisionsutskottet, ordförande för Compliance- och nomineringskommittén, samt ordförande för Corporate Governance kommittén.

“Jag vill rikta mitt varma tack till Dr. Ziebart för hans vägledning och bidrag till Autolivs styrelse under de gångna fem åren”, sade Jan Carlson, VD och koncernchef för Autoliv. ”Wolfgangs visionära syn och stora erfarenhet har varit en sann tillgång för Autolivs styrelse under hans tid med vårt bolag och vi önskar honom allt väl i hans nya roll med Jaguar Land Rover”, tillade han.

Förfrågningar:
Jan Carlson, President and CEO, Autoliv Inc.                         Tel +46-8-587 20 600
Thomas Jönsson, VP Corporate Communications,Autoliv Inc.  Tel +46-8-587 20 627

Autoliv Inc. är världens ledande bilsäkerhetsföretag. Företaget utvecklar och tillverkar bilsäkerhetssystem till alla större biltillverkare i världen. Tillsammans med sina joint ventures har Autoliv cirka 80 anläggningar med över 52.000 medarbetare i 29 länder. Dessutom har Autoliv tekniska centra i nio länder runt om i världen med 21 krockbanor, vilket är fler än något annat bilsäkerhetsföretag. Koncernens försäljning var under 2012 c:a 8,3 miljarder dollar. Bolagets aktier är noterade på New York Stock Exchange (NYSE:ALV) och dess svenska depåbevis på NASDAQ OMX Stockholm (ALIV SDB). Mer information finns på Autolivs hemsida
www.autoliv.com.