Nytt säkerhetsbälte från Autoliv

(Stockholm, 2012-05-07) – – – För att ytterligare öka bilsäkerheten har världens ledande bilsäkerhetsföretag Autoliv Inc. utvecklat ett nytt säkerhetsbältessystem. Det kombinerar dagens 3-punktsbälte med ett nytt 2-punktsbälte (se bild) så att en bilåkandes båda axlar stramas åt i en krock.

Det nya bältessystemet introduceras för närvarande i Renaults nya el-bil Twizy.

Dagens 3-punktsbälten är mycket effektiva i de flesta olyckor. Dessa bälten beräknas minska risken för allvarliga skallskador vid frontalkollisioner med 45-75%. Men 3-punktsbältena har vissa begränsningar. Det är dessa nackdelar som det nya 3+2-systemet ska avhjälpa.

Ytterligare ett bälte minskar belastningen på den åkande genom att krockkrafterna fördelas över en större del av kroppen. Detta är särskilt viktigt för äldre bilåkande eftersom bröstkorgen på en 60-åring bara tål hälften så hög belastning som bröstkorgen på en 20-åring.

En annan fördel med det nya bältssystemet är att det skyddar den åkande i alla riktningar. Detta är viktigt i vältningsolyckor då bilen roterar och den åkande riskerar att kastas runt i bilen. Det är också viktigt då bilen vrider sig i en krock, t ex vid sneda krockvinklar eller då bara en del av bilens front träffas i krocken.

Dessutom förbättras säkerheten i sidokollisioner, särskilt när kollisionen sker på den sidan av bilen där den åkande inte sitter. I dessa s k far-side-collisions, kastas den åkande inåt i bilen (pga tröghetskraften) och kan då glida ur bältet. Denna risk minskar avsevärt, om den åkandes båda axlar blir ”bältade” genom Autolivs nya extrabälte, och risken för allvarliga skador och dödsfall minskar med ca 30%, enligt genomförda tester.

Det har gjorts ett antal försök att förbättra bilsäkerheten med både 4- och 5-punktsbälten. De ger visserligen bättre skydd i en krock än dagens 3-punktsbälten, men man behöver använda båda händerna för att sätta på sig och låsa dessa bälten. Detta minskar bältesan­vändning så mycket att fördelen med 4- och 5-punktsbälten försvinner och det skulle bli fler allvarligt skadade
inte färre – om dessa bälten infördes som standard. Autolivs nya bälte har inte den nackdelen utan det är mycket lätt att sätta på sig. När man sätter sig trär man in armen under det nya axelbältet, ungefär som när man trär armen under remmen när man tar på sig en axelväska.

Förfrågningar:
Ola Boström, Docent, Director Integrated Safety, Autoliv Research       Tel. +46-733-614342

Renaults el-bil Twizy med Autolivs nya säkerhetsbältssystem. Det ordinarie 3-punktsbältet ( till höger på bilden) har kompletterats med ett vertikalt 2-punktsbälte för förarens högeraxel

Om Autoliv Autoliv Inc.
är världens ledande bilsäkerhetsföretag. Företaget utvecklar och tillverkar bilsäkerhetssystem till alla större biltillverkare i världen. Tillsammans med sina joint ventures har Autoliv mer än 80 anläggningar med cirka 48.000 medarbetare i 29 länder. Dessutom har Autoliv tekniska centra i nio länder runt om i världen med 21 krockbanor, vilket är fler än något annat bilsäkerhetsföretag. Koncernens försäljning ökade under 2011 med 15% till drygt 8,2 miljarder dollar. Bolagets aktier är noterade på New York Stock Exchange (NYSE:ALV) och dess svenska depåbevis på NASDAQ OMX Stockholm (ALIV SDB). Mer information finns på Autolivs hemsida www.autoliv.com.