Availo offentliggör rekommendation och fairness opinion med anledning av IP-Onlys offentliga erbjudande

Enligt värderingsutlåtande från Redeye, så kallad fairness opinion, är erbjudandet från IP-Only skäligt ur ett finansiellt perspektiv för aktieägarna i Availo. Styrelseledamöter i Availo som är oberoende rekommenderar aktieägarna att acceptera det offentliga erbjudandet.

Bakgrund

IP Only AB (”IP-Only”) har idag den 13 maj 2014 offentliggjort ett kontanterbjudande till aktieägarna i Availo AB (publ) (”Availo” eller ”Bolaget”) att överlåta samtliga sina aktier i Bolaget till IP-Only till ett pris om 61 kronor kontant per aktie i Availo (”Erbjudandet”). Aktieägare representerande 72,4 procent av antalet aktier och röster i Bolaget (1) har förbundit sig att oåterkalleligen acceptera Erbjudandet.

Enligt den preliminära tidplan som IP-Only offentliggjort kommer acceptfristen inledas den 15 maj 2014 och avslutas den 5 juni 2014. Utbetalning av vederlag beräknas ske omkring den 13 juni 2014. För ytterligare information om Erbjudandet hänvisas till IP Onlys pressmeddelande avseende Erbjudandet.

IP-Only har genomfört en due diligence-undersökning inför offentliggörandet av Erbjudandet men har, enligt Bolagets bedömning, som resultat av detta inte erhållit någon information som inte var allmänt känd vid Erbjudandets offentliggörande och som rimligen kan förväntas påverka priset på Bolagets aktier.

Availo har anlitat Advokatfirman Vinge KB som legal rådgivare i anledning av Erbjudandet. Någon finansiell rådgivare har inte anlitats. Redeye AB (”Redeye”) har avgett ett värderingsutlåtande avseende Erbjudandet.

Rekommendation från styrelsens särskilda utskott

Styrelsen har utsett ett särskilt utskott (”Utskottet”) för handläggning av frågor rörande Erbjudandet. Utskottet består av de oberoende styrelseledamöterna Sven Berg och Kenneth Gustafsson. Peter Ahldin och Henric Wiklund är jäviga mot bakgrund av att dessa har förbundit sig att oåterkalleligen acceptera Erbjudandet.

I enlighet med NASDAQ OMX Stockholms Regler rörande offentliga uppköpserbjudanden på aktiemarknaden (”Takeover-reglerna”) har Availos styrelse att offentliggöra sin uppfattning om Erbjudandet och skälen till denna uppfattning. Availo har i detta ärende inte en beslutför styrelse och följaktligen kan styrelsen inte avge ett yttrande med rekommendation till aktieägarna i enlighet med Takeover-reglerna.

Utskottets uppfattning är att Erbjudandet är skäligt för aktieägarna i Availo ur ett finansiellt perspektiv. Utskottet har vidare noterat att aktieägare representerande 72,4 procent av antalet aktier och röster i Bolaget har förbundit sig att oåterkalleligen acceptera Erbjudandet, däribland Alencia AB, helägt av Peter Ahldin, styrelseledamot och Verkställande Direktör i Availo, samt Investment AB Klöverön, helägt av Henric Wiklund, Styrelseordförande i Availo.

Utskottet noterar vidare att något annat offentligt erbjudande till aktieägarna att överlåta sina aktier i Availo inte har framlagts och ej heller har, såvitt Utskottet känner till, någon annan part kontaktat Availo i syfte att förbereda ett annat erbjudande till aktieägarna.

Utskottet rekommenderar mot denna bakgrund aktieägarna i Availo att acceptera Erbjudandet.

Fairness opinion

Det åligger Availo i enlighet med Takeover-reglerna att inhämta och offentliggöra ett värderingsutlåtande, en så kallad fairness opinion, från oberoende expertis.

Utskottet har uppdragit åt Redeye att avge en fairness opinion avseende skäligheten från finansiell synvinkel för aktieägarna i Availo av vederlaget i Erbjudandet. Enligt fairness opinion, som biläggs detta pressmeddelande, är Redeyes uppfattning att Erbjudandet, med förbehåll för de förutsättningar och antaganden som anges i utlåtandet, är skäligt ur ett finansiellt perspektiv för innehavare av aktier i Availo.

(1) Med hänsyn tagen till 181 829 återköpta aktier som finns i Bolagets förvar.

Kenneth Gustafsson, Styrelseledamot Availo AB (publ), telefon 08-5000 3000

AVAILO AB (publ) höjer tillgängligheten och säkerheten för verksamhetskritisk datainformation genom att erbjuda Colocation, Hosting och Konnektivitet på ett miljövänligt sätt. Availos tjänster är till för de mest krävande kunderna som ställer krav på hög tillgänglighet och tillgång till ett kraftfullt IP-nät. Availo är certifierade mot ISO 9001 och ISO 20000-1 och har kontor och datacenter i Stockholm, Linköping och Oslo. 2013 betjänade Availo över 1.000 kunder och genererade intäkter om 130 Mkr. Availos aktie handlas på NASDAQ OMX Stockholm, Small Cap. Mer information finns på www.availo.se