Phonera inleder återköp av egna aktier

Med stöd av bemyndigandet från bolagsstämman den 12 maj 2011 har styrelsen i Phonera AB fattat beslut om återköp av egna aktier i bolaget.

Styrelsen för Phonera AB har beslutat att inom ramen för bemyndigandet från bolagsstämman den 12 maj 2011 ge verkställande ledning i uppdrag att återköpa aktier i bolaget. Återköpet av aktier ska högst uppgå till 10 % av det totala antalet aktier i bolaget. Syftet är att ge styrelsen ett instrument att fortlöpande kunna anpassa Phoneras kapitalstruktur efter bolagets behov för att därigenom skapa ökat värde för aktieägarna.

Förvärv kommer att ske på NASDAQ OMX Stockholm AB och för förvärvade aktier ska betalas vid förvärvstillfället gällande börskurs inom det vid var tid registrerade kursintervallet. Förvärv kan ske från den 23 augusti 2011 och fram till och med nästa årsstämma.

Det högsta antalet aktier som avses återköpas uppgår till 630 363 stycken till ett högsta pris om 31 518 165 kronor. Det totala antalet aktier utgivna är för närvarande 7 988 983 stycken. Phonera AB äger för närvarande 168 535 egna aktier, vilket motsvarar 2,11 % av det totala antalet aktier
.

Henric Wiklund

VD Phonera AB