April: Svenskar köper utländska aktier

Den privata aktiehandeln dämpas något till 53 000 aktieaffärer per dag. Samtidigt ökar antalet privatpersoner som gjort minst en aktieaffär.

”Betydligt fler privatsparare handlar återigen aktier. Särskilt ökar handeln av aktier i USA och Danmark”, säger Claes Hemberg, sparekonom Avanza.

Svenskarnas intresse för aktier har ökat betydligt senaste åren. Jämfört med två år tillbaka är det nu 21 procent fler som köpt en aktie, än för ett år sedan och 27 procent fler än för två åren, visar interna Avanzasiffror.

Köper (april)  Säljer (april)
Scania Volvo
Nokia Teliasonera
Africa oil Electrolux
Ericsson AstraZeneca
H&M Getinge
Meda SEB
Alfa Laval Swedbank
Kinnevik Sandvik
Trelleborg Boliden
Investor SKF

”Men de lite mer erfarna spararna ökar mest i utlandet. Vi ser 50-procentiga ökningar i USA-handeln och 2-3 gånger fler affärer i Danmark. Nu står utlandshandeln för upp till var tionde aktieaffär”, säger Hemberg.

Det som lockar är spännande techbolag och börsnoteringar i USA och stabila utdelande bolag i Danmark och Finland. Även råvarubolag har lockat. Här hemma i Sverige är det mer lyckade börsnoteringar och uppköp som får sparare att titta på aktiekontot.

”Aktiehandeln i utlandet har blivit betydligt billigare senare åren. Priserna har rasat från 500 kronor till under hundralappen. Lägg till att räntan är rekordlåg och kan vara kvar så i många år. Det gör att allt fler ser om sina pengar”, säger Hemberg.

Men bud på bolag får spararna att agera tvärt om. En av tio Scaniaägare har sålt senaste månaderna. Senaste veckan har Astraägarna börjat sälja av. Men att styra rätt i budryktena är svårt. Det visar om inte annat Meda, som spararna köpt på sig senaste månaden, i hopp om ett högt bud, något som kommit på skam.

Statistik privat handel
Antal affärer* per dag, st Förändring en månad Förändring ett år April** 2014 Mars
Avanza -8 %  14 %  30 200 32 700 26 400
Nordnet -6 %  -5 %  21 000 22 400 22 000
Skandiabanken -10 %  20 %  1 800 2 000 1 500
Övriga banker Särredovisar ej  Särredovisar ej  - - -
Privatspararna, totalt -7 %  6 %  53 000 57 100 49 900

* Med affärer avses köp- och säljtransaktioner vid NASDAQ OMX Stockholm och First North. Statistik från NASDAQ OMX.

** Preliminära siffror.

Avanza är en internetbank som grundades 1999. Moderbolaget Avanza Bank Holding AB (publ.) är noterat på Stockholmsbörsen. Avanzas vision är att du som kund ska få mer pengar över till dig själv än hos någon annan bank. Tjänsterna inkluderar bland annat sparande i aktier, fonder, sparkonton samt ett starkt pensionserbjudande. Avanza har över 330 000 kunder med över 120 mdr SEK i totalt sparkapital. Det motsvarar drygt 2 procent av den svenska sparmarknaden. Avanza är störst i antalet transaktioner på Stockholmsbörsen bland svenska banker. Avanza har de senaste fyra åren vunnit SKI:s (Svenskt Kvalitetsindex) utmärkelse ”Årets nöjdaste sparkunder”. För mer information besök: www.avanza.se

Betydligt fler privatsparare handlar återigen aktier. Särskilt ökar handeln av aktier i USA och Danmark.
Aktiehandeln i utlandet har blivit betydligt billigare senare åren. Priserna har rasat från 500 kronor till under hundralappen. Lägg till att räntan är rekordlåg och kan vara kvar så i många år. Det gör att allt fler ser om sina pengar.