Augusti: Äldre sparare dominerar räntefonder

Report this content

Svaga signaler från Europas ekonomi sänkte börsen i Stockholm med 6 procent vid månadsskiftet juli-augusti. Nedgången fick fondsparare att reagera mycket starkt.

”Augustifallet väckte många äldre fondsparare att flytta ovanligt stora belopp till räntefonder. Fyra av fem de mest valda fonder vara olika räntefonder. Nu är närmast hela hacket återhämtat, och spararnas reaktioner ser ut som en överreaktion”, säger Claes Hemberg, sparekonom Avanza.

Fondspararna minskar antalet fondbyten i augusti till 1,2 fondbyten per person. Det är en minskning med 14 procent jämfört med samma månad i fjol.

”Framför allt är det äldre sparare, över 60 år, som nu bytt fonder. De kan snart behöva använda pengarna, därför behöver det snabba ingreppet inte vara en överreaktion i deras ögon”, säger Hemberg.

Det är långt ifrån alla har handlat räntefonder. Tre gånger fler personer handlade aktiefonder än räntefonder. Men de stora beloppen fanns i räntefonder. Där handlade spararna för tre gånger större belopp än i aktiefonder.

”Trots den låga räntan och det osäkra läget för långa räntor så storköper spararna räntefonder. Bland köparna av räntefonder stod äldre sparare för tre femtedelar av köpen. De äldre var också de som sålde mest aktiefonder”, säger Hemberg.

Storleken på fondaffärerna är upp 24 procent jämfört med augusti i fjol. I år var snittbytet på 16 600 kronor mot 13 400 för ett år sedan.

Strax under topplistorna finns en rad utländska aktiefonder med fokus på USA, Asien, Kina, global mm. Dessa köp är påtagliga men lite för små för att nå topplistan. Exempelvis var köpen i Kinafonder nu hälften av de i Sverigefonder.

Mest köpta fonder (augusti) Mest sålda fonder (augusti)
1. Högräntefond 1.  Småbolagsfond
2. Företagsobligationsfond 2.  Obligationsfond
3. Kort räntefond 3.  Företagsobligationsfond
4. Obligationsfond 4.  Sverigefond
5. Sverigefond 5.  Högräntefonder

Källa: 230 000 konton vid Avanza.

Fondhandel privatpersoner (augusti)
Förändring en månad Förändring ett år Augusti
Juli
Augusti
Fondaffärer per fondkonto och mån -25 % -14 % 1,2 1,6 1,4
Fondaffärer, st -24 % 42 % 296 000 389 000 209 000
Fondaffärer per dag 0 % 79 % 12 500 12 500 7 000
Omsättning i fondsparandet, MSEK 9 % 75 % 4 900 4 500 2 800
Omsättning i fondsparandet* 0 % 27 % 14 % 14 % 11 %

Källa: Avanza

* Fondhandelns omsättning för månaden i relation till det totala sparkapitalet i fonder.

För mer information:

Claes Hemberg, sparekonom Avanza, telefon 070-861 80 47

avanza.se

Om Avanza:

Avanza är en internetbank som grundades 1999. Moderbolaget Avanza Bank Holding AB (publ.) är noterat på Stockholmsbörsen. Avanzas vision är att du som kund ska få mer pengar över till dig själv än hos någon annan bank. Tjänsterna inkluderar bland annat sparande i aktier, fonder, sparkonton samt ett starkt pensionserbjudande. Avanza har över 340 000 kunder med över 130 mdr SEK i totalt sparkapital. Det motsvarar drygt 2 procent av den svenska sparmarknaden. Avanza är störst i antalet transaktioner på Stockholmsbörsen bland svenska banker. Avanza har de senaste fyra åren vunnit SKI:s (Svenskt Kvalitetsindex) utmärkelse ”Årets nöjdaste sparkunder”. För mer information besök: www.avanza.se

Taggar:

Citat

Augustifallet väckte många äldre fondsparare att flytta ovanligt stora belopp till räntefonder. Fyra av fem de mest valda fonder vara olika räntefonder. Nu är närmast hela hacket återhämtat, och spararnas reaktioner ser ut som en överreaktion.
Claes Hemberg, sparekonom Avanza
Framför allt är det äldre sparare, över 60 år, som nu bytt fonder. De kan snart behöva använda pengarna, därför behöver det snabba ingreppet inte vara en överreaktion i deras ögon.
Claes Hemberg, sparekonom Avanza