Beslut på Avanzas årsstämma

Report this content

Sammanfattning av de viktigaste besluten vid årsstämman i Avanza Bank Holding AB (publ). Stämman hölls idag i Stockholm under Sven Hagströmers ordförandeskap.

Utdelning

Årsstämman fastställde utdelningen till åtta (8,00) SEK per aktie. Avstämningsdag för utdelningen fastställdes till den 5 maj 2014, varigenom utdelningen beräknas utbetalas genom Euroclear Sweden AB den 8 maj 2014.

Val till styrelse

Till styrelseledamöter omvaldes Sven Hagströmer, Lisa Lindström, Mattias Miksche, Andreas Rosenlew, Martin Tivéus och Jacqueline Winberg samt nyvaldes Birgitta Klasén och Hans Toll. Till styrelsens ordförande omvaldes Sven Hagströmer.

Val av revisor

Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB omvaldes till bolagets revisor. Catarina Ericsson är huvudansvarig revisor.

Återköpsprogram

Årsstämman beslutade om ett nytt bemyndigande för styrelsen att genomföra förvärv av egna aktier uppgående till maximalt 10 procent av aktierna i Avanza Bank Holding AB. Bemyndigandet gäller fram till nästa årsstämma.

Incitamentsprogram

Förslaget om att emittera teckningsoptioner avsedda för incitamentsprogram till anställda i Avanza Bank-koncernen drogs tillbaka av styrelsen då det redan före årsstämman stod klart att förslaget inte skulle röstas genom.

För mer information:

Sven Hagströmer, styrelseordförande Avanza, telefon 070-728 81 92

Om Avanza:

Avanza är en internetbank som grundades 1999. Moderbolaget Avanza Bank Holding AB (publ.) är noterat på Stockholmsbörsen. Avanzas vision är att du som kund ska få mer pengar över till dig själv än hos någon annan bank. Tjänsterna inkluderar bland annat sparande i aktier, fonder, sparkonton samt ett starkt pensionserbjudande. Avanza har över 330 000 kunder med över 120 mdr SEK i totalt sparkapital. Det motsvarar drygt 2 procent av den svenska sparmarknaden. Avanza är störst i antalet transaktioner på Stockholmsbörsen bland svenska banker. Avanza har de senaste fyra åren vunnit SKI:s (Svenskt Kvalitetsindex) utmärkelse ”Årets nöjdaste sparkunder”. För mer information besök: www.avanza.se

Taggar: