Juli: Månadsstatistik

Antalet kunder hos Avanza uppgick per 31 juli 2014 till 346 100 stycken, motsvarande en ökning med 29 600 sedan ingången av 2014. Antalet konton uppgick till 605 300. Nettoinflödet i juli uppgick preliminärt till 1 670 MSEK och det totala nettoinflödet under perioden januari-juli uppgick därmed preliminärt till 11 200 MSEK.

Månadsstatistik – juli
Förändring en månad Förändring ett år Juli
Juli
Antal affärer* per dag, st -3 %  24 % 26 200 26 900 21 200
Förändring en månad Förändring ett år 31 juli
30 juni
31 juli
Sparkapital, MSEK 1 % 32 % 131 400 130 100 99 500
Utlåning, MSEK 3 % 64 % 4 650** 4 500 2 840
varav Bolån, MSEK 7 % - 1 280** 1 200 -
Inlåning, MSEK -2 % 13 % 18 700** 19 100 16 500
Kunder, st 1 % 15 % 346 100 342 500 300 300
Konton, st 1 % 18 % 605 300 597 900 511 300
Juli**
Juli
Nettoinflöde, MSEK 45 % 183 % 1 670 1 150 590

* Med affärer avses köp- och säljtransaktioner vid NASDAQ OMX Stockholm och First North. Statistik från NASDAQ OMX.

** Preliminära siffror.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Martin Tivéus, VD
martin.tiveus@avanza.se

Avanza är en internetbank som grundades 1999. Moderbolaget Avanza Bank Holding AB (publ.) är noterat på Stockholmsbörsen. Avanzas vision är att du som kund ska få mer pengar över till dig själv än hos någon annan bank. Tjänsterna inkluderar bland annat sparande i aktier, fonder, sparkonton samt ett starkt pensionserbjudande. Avanza har över 340 000 kunder med över 130 mdr SEK i totalt sparkapital. Det motsvarar drygt 2 procent av den svenska sparmarknaden. Avanza är störst i antalet transaktioner på Stockholmsbörsen bland svenska banker. Avanza har de senaste fyra åren vunnit SKI:s (Svenskt Kvalitetsindex) utmärkelse ”Årets nöjdaste sparkunder”. För mer information besök: www.avanza.se