Juni: Fotbolls-VM sänkte börshandeln

Privata aktiehandeln sjönk till 46 000 aktieaffärer per dag i juni. Det är 15 procent ned i antalet affärer jämfört med månaden före. Volymen sjönk mer eller 19%.

”Fotbolls-VM har sedan 90-talet sänkt privathandelns volymer 39% i juni. I år sjönk fotbolls-börsens privathandel ”bara” 19% i volym. I det perspektivet är årets nedgång ovanligt liten. Orsaken är att det blågula-laget inte deltog i VM och att spararna har lockats kvar av många börsnoteringar”, säger Claes Hemberg, sparekonom Avanza.

Köper (juni) Säljer (juni)
H&M Vestas Vind
Volvo Kinnevik
Nokia Boliden
Akelius Teliasonera
Africa Oil Getinge
Sandvik Astra Zeneca
SEB Swedbank
Electrolux Lundin Petro
Elekta      SSAB
Investor ABB

”I år har svenska privatsparare väntat med att ta semester från börsen. De många nynoteringarna håller uppe intresset. Och trots VM är handeln i nivå med fjolåret. Ett tydligt exempel är nya Akelius-aktien som redan når topplistan över mest köpta”, säger Hemberg.Junihandeln brukar ge en första smak av semestern. Privatpersoner har köpt ovanligt mycket investmentbolag och handeln brukar bromsa in 9% i volym. När Fotbolls-VM stundar brukar handeln falla desto mer eller 39%, visar junistatistik sedan mitten av 90-talet.

Särskilt har handeln i småbolag överraskat. Här är handeln ned endast 5%. Det hålls uppe av de många nynoteringarna av nya småbolag.

”Men efter noteringen har 2 av 3 småbolag fått se fallande kurser. Nu måste de nya småbolagen visa starka siffror. Annars kan deras börsdebut bli ett rejält självmål. De som köpt behöver också skaffa sig ett tålamod. Nya bolag kan behöva några kvartal för att hitta en rimlig värdering”, säger Hemberg.

Statistik privat handel
Antal affärer* per dag, st    Förändring
en månad
Förändring
ett år
Juni**
Avanza -15 %  5 %  27 000 31 900 25 800
Nordnet -14 %  -8 %  17 200 20 100 18 600
Skandiabanken -17 %  13 %  1 600 1 900 1 400
Övriga banker Särredovisar ej  Särredovisar ej  -   -   -
Privatspararna, totalt -15 %  0 %  45 800 53 900 45 800

* Med affärer avses köp- och säljtransaktioner vid NASDAQ OMX Stockholm och First North. Statistik från NASDAQ OMX.

** Preliminära siffror.

Avanza är en internetbank som grundades 1999. Moderbolaget Avanza Bank Holding AB (publ.) är noterat på Stockholmsbörsen. Avanzas vision är att du som kund ska få mer pengar över till dig själv än hos någon annan bank. Tjänsterna inkluderar bland annat sparande i aktier, fonder, sparkonton samt ett starkt pensionserbjudande. Avanza har över 335 000 kunder med över 125 mdr SEK i totalt sparkapital. Det motsvarar drygt 2 procent av den svenska sparmarknaden. Avanza är störst i antalet transaktioner på Stockholmsbörsen bland svenska banker. Avanza har de senaste fyra åren vunnit SKI:s (Svenskt Kvalitetsindex) utmärkelse ”Årets nöjdaste sparkunder”. För mer information besök: www.avanza.se