Maj: Stora köp i aktiefonder

Svenska sparare fortsätter köpa fonder på en hög nivå i maj jämfört med samma månad i fjol. I skuggan av Astrabudet har de också börjat sälja läkemedelsaktier.

”Spararna gör de största köpen i aktiefonder på 15 månader. Framför allt är det yngre sparare som köper”, säger Claes Hemberg, sparekonom Avanza.

Under maj månad brukar intresset för fonder svalna något inför sommaren. Men i år fortsätter intresset på en hög nivå och slår dessutom över ett år gamla siffror.

”Senaste tidens positiva ekonomiska siffror gör att svenskarna köper fonder. Dessutom har vi flera år med bra utveckling i ryggen som skänker extra självförtroende”, säger Hemberg.

De mest köpta fonderna är Sverigefonder av olika slag.

”Mest väljer spararna breda Sverigefonder. Även småbolagsfonder finns bland de mest köpta. Det är logiskt att börja med att köpa fonder vi känner igen”, säger Hemberg.

Längre ned på köptoppen finns också olika former av räntefonder. Det är ofta pengar som kommer från olika former av bankkonton.

Bland de mest sålda fonderna finns fonder som stigit snabbt senaste året och nu tappar fart.

”Sparare säljer läkemedels och bioteknikfonder, vilka ha haft fler kvartal med medvind Debatten kring AstraZeneca och Pfizer kan säkert ha hjälpt sparare att trycka på säljknappen”, säger Claes Hemberg.

Mest köpta fonder (maj) Mest sålda fonder (maj)
1. Sverigefonder 1.  Läkemedelsfonder
2. Småbolagsfonder 2.  Högriskobligationer
3. Korta räntefonder 3.  Bioteknikfonder
4. Företagsobligationsfonder 4.  Högräntefonder
5. Högräntefonder 5.  Företagsobligationsfonder

Källa: 230 000 konton vid Avanza.

Fondhandel privatpersoner (maj)
Förändring en månad Förändring ett år Maj
Fondaffärer per fondkonto och mån 0 % 18 % 1,3 1,3 1,1
Fondaffärer, st -4 % 29 % 296 000 308 000 230 000
Fondaffärer per dag -8 % 28 % 9 500 10 300 7 400
Omsättning i fondsparandet, MSEK 8 % 14 % 4 000 3 700 3 500
Omsättning i fondsparandet* -8 % -20 % 12 % 13 % 15 %

Källa: Avanza

* Fondhandelns omsättning för månaden i relation till det totala sparkapitalet i fonder.

Avanza är en internetbank som grundades 1999. Moderbolaget Avanza Bank Holding AB (publ.) är noterat på Stockholmsbörsen. Avanzas vision är att du som kund ska få mer pengar över till dig själv än hos någon annan bank. Tjänsterna inkluderar bland annat sparande i aktier, fonder, sparkonton samt ett starkt pensionserbjudande. Avanza har över 335 000 kunder med över 120 mdr SEK i totalt sparkapital. Det motsvarar drygt 2 procent av den svenska sparmarknaden. Avanza är störst i antalet transaktioner på Stockholmsbörsen bland svenska banker. Avanza har de senaste fyra åren vunnit SKI:s (Svenskt Kvalitetsindex) utmärkelse ”Årets nöjdaste sparkunder”. För mer information besök: www.avanza.se

Spararna gör de största köpen i aktiefonder på 15 månader. Framför allt är det yngre sparare som köper.
Senaste tidens positiva ekonomiska siffror gör att svenskarna köper fonder. Dessutom har vi flera år med bra utveckling i ryggen som skänker extra självförtroende.