Mars: Putin får svenskar att sälja fonder

Svenska fondsparare har gjort kraftfulla utförsäljningar av fonder senaste månaden.

”Putins agerande i Ukraina har skrämt svenska fondsparare till säljknappen. Spararna väntar sig en sättning på börsen och vi säljer både Ryssland, småbolag, bioteknik och tillväxtfonder”, säger Claes Hemberg, sparekonom Avanza.

Den omfattande fondhandeln vi sett sedan årsskiftet fortsätter i mars. Under första kvartalet har fondhandeln ökat 18 procent jämfört med fjolåret och 48 procent jämfört med fondhandeln för två år sedan. Medvind på börsen och fler som upptäckt det nya ISK-kontot gör att sparare gör sex gånger fler köp. Snittaffären är i mars på 14 500 kronor.

”Under mars dominerar däremot försäljningarna och är i snitt tre gånger större än köpen. Sparare tar hem vinster, men också väljer bort mer riskabla fonder”, säger Hemberg.

Gnistan som tänt fondförsäljningarna är utan tvekan Rysslands agerande i Ukraina. Det är den politiska krisen, snarare än oron för ekonomiska effekter, som fått sparare att reagera. Samtidigt finns en växande försiktighet inför vårens rapporter från börsbolagen som ankommer nu i april.

”Börsen har stigit kraftigt under 2,5 år. Då är det logiskt att sparare tar hem vinstpengar de ska använda till sommarlovet. Dessa pengar har de lagt i en rad lågriskfonder, som räntor, företagsobligationer och lågriskhedge”, säger Hemberg.

Fondspararna har samtidigt gjort helt om och bytt fot i branschfonder; från extrem högrisk till tydlig lågrisk.

”Fondspararna säljer av fjolårets raketfonder; bioteknik. Det nya branschvalet fastighetsfonder är dess raka motsats”, säger Hemberg.

Mest köpta fonder (mar) Mest sålda fonder (mar)
1. Korta räntefonder 1.  Småbolagsfonder
2. Företagsobligationsfonder 2.  Tillväxtfonder
3. Sverigefonder 3.  Rysslandsfonder
4. Lågriskhedgefonder 4.  Bioteknikfonder
5. Fastighetsfonder 5.  Högriskobligationsfonder

Källa: 230 000 konton vid Avanza.

Fondhandel privatpersoner (mars)
Förändring en månad Förändring ett år Mars
Februari 2014 Mars
Fondaffärer per fondkonto och mån -39 % 10 % 1,1 1,8 1,0
Fondaffärer, st -36 % 29 % 268 000 419 000 207 000
Fondaffärer per dag -38 % 33 % 9 200 14 900  6 900
Omsättning i fondsparandet, MSEK -14 % 50 % 4 200 4 900 2 800
Omsättning i fondsparandet* -17 % 7 % 15 % 18 % 14 %

Källa: Avanza.

* Fondhandelns omsättning för månaden i relation till det totala sparkapitalet i fonder.

Avanza är en internetbank som grundades 1999. Moderbolaget Avanza Bank Holding AB (publ.) är noterat på Stockholmsbörsen. Avanzas vision är att du som kund ska få mer pengar över till dig själv än hos någon annan bank. Tjänsterna inkluderar bland annat sparande i aktier, fonder, sparkonton samt ett starkt pensionserbjudande. Avanza har över 325 000 kunder med över 120 mdr SEK i totalt sparkapital. Det motsvarar drygt 2 procent av den svenska sparmarknaden. Avanza är störst i antalet transaktioner på Stockholmsbörsen bland svenska banker. Avanza har de senaste fyra åren vunnit SKI:s (Svenskt Kvalitetsindex) utmärkelse ”Årets nöjdaste sparkunder”. För mer information besök: www.avanza.se

Putins agerande i Ukraina har skrämt svenska fondsparare till säljknappen. Spararna väntar sig en sättning på börsen och vi säljer både Ryssland, småbolag, bioteknik och tillväxtfonder.
Börsen har stigit kraftigt under 2,5 år. Då är det logiskt att sparare tar hem vinstpengar de ska använda till sommarlovet. Dessa pengar har de lagt i en rad lågriskfonder, som räntor, företagsobligationer och lågriskhedge.