Svenska sparare erbjuds rekordbillig aktiehandel i amerikanska aktier

Intresset för amerikanska aktier har ökat med mer än 50 procent under det senaste året bland Avanzas kunder, som nu har över 2,1 miljarder kronor investerade i amerikanska aktier. De mest populära aktierna bland Avanzas kunder är Apple, Google och Coca-Cola.

Avanza genomför idag en prissänkning på courtaget på amerikanska aktier och erbjuder Sveriges lägsta priser på handel i amerikanska aktier. Aktierna kan handlas via Avanzas internettjänst.

”Vår ambition är att fortsätta pressa avgifterna för svenska sparare. Intresset för amerikanska aktier blir allt större och med ökade volymer kan vi få ner avgifterna ytterligare. För de som vill handla med amerikanska aktier finns stora pengar att spara genom att handla via oss istället för storbankerna”, säger Martin Tiveus, VD för Avanza.

Avgiftsjämförelse 2014-03-27 (källa: respektive banks hemsida):

Minimi-courtage Rörligt courtage Kan handla via internetbank Utländska avgifter tillkommer Depåavgift kan tillkomma
Avanza 84 kr
(12,95 USD)
0,12 % Ja Nej Nej
Nordea 199 kr 0,01-0,55 % Ja Ja Ja – 2 000 kr/år
SHB 400 kr 0,65 % Nej
Skandiabanken 499 kr 0,40 % Nej
Swedbank 900 kr 0,65 % Nej Ja Ja – 1 000 kr/år
SEB 950 kr 0,65 % Nej Ja Ja – 400 kr/år

De 10 mest populära amerikanska aktierna bland Avanzas kunder just nu:

1. Apple Inc
  2. Google
  3. The Coca-Cola Company
  4. Berkshire Hathaway
  5. Tesla Motors
  6. Facebook
  7. Netflix
  8. Citigroup
  9. Microsoft
  10. McDonald´s

För ytterligare information vänligen kontakta:

Martin Tivéus, VD
martin.tiveus@avanzabank.se

Avanza är en internetbank som grundades 1999. Moderbolaget Avanza Bank Holding AB (publ.) är noterat på Stockholmsbörsen. Avanzas vision är att du som kund ska få mer pengar över till dig själv än hos någon annan bank. Tjänsterna inkluderar bland annat sparande i aktier, fonder, sparkonton samt ett starkt pensionserbjudande. Avanza har över 325 000 kunder med över 120 mdr SEK i totalt sparkapital. Det motsvarar drygt 2 procent av den svenska sparmarknaden. Avanza är störst i antalet transaktioner på Stockholmsbörsen bland svenska banker. Avanza har de senaste fyra åren vunnit SKI:s (Svenskt Kvalitetsindex) utmärkelse ”Årets nöjdaste sparkunder”. För mer information besök: www.avanza.se

Vår ambition är att fortsätta pressa avgifterna för svenska sparare. Intresset för amerikanska aktier blir allt större och med ökade volymer kan vi få ner avgifterna ytterligare. För de som vill handla med amerikanska aktier finns stora pengar att spara genom att handla via oss istället för storbankerna.
Martin Tiveus, VD för Avanza