2016: Från blandfond till globalfond

Antalet fondbyten bland spararna ökar med 38 procent i december  jämfört med samma månad i fjol, visar statistik från 440 000 fondkonton hos Avanza. Den totala fondhandeln bland Sveriges befolkning minskar dock med över tio procent under 2016, visar siffror från Fondbolagens förening.

”Det turbulenta börsåret fick fondspararna att rekordbyta fonder. De har dessutom minskat på köpen i rådgivarnas dyra favorit; blandfonder och istället valt lågprisfonder. Spararna har på det hela taget navigerat mest rätt, sålt räntefonder och köpt breda aktiefonder. Antagligen är detta rätt väg även under 2017”, säger Claes Hemberg sparekonom Avanza.

Mest köpta (dec) Mest sålda (dec)
Globalfonder Hedgefonder
Sverigefonder Obligationsfonder
USA-fonder Fastighetsfonder
Rysslandsfonder Brasilienfonder
Företagsobligationsfonder Guldfonder
Källa: 440 000 fondkonton hos Avanza.

Politiker stökade till det för spararna 2016. Årets tre stora börskast berodde på politiker, först i Kina, sedan i samband med brexit och sist USA-valet. Även minusräntan fick många sparare att rygga.

Mest köpta 2016 Mest sålda 2016
Blandfonder Korta räntefonder
Globalfonder Europafonder
Sverigefonder Hedgefonder
Obligationsfonder Indienfonder
Rysslandsfonder Japanfonder
Källa: Fondbolagens förening

”Spararna har köpt hela året, trots politikernas olika snubbeltrådar. Dock är köpen försiktigare än tidigare och den totala fondhandeln i Sverige är ner över tio procent mot förra året. Många sparare skräms av politikerna och väljer sparkonton. Spararna här riskerar att bli de stora förlorarna om vi får nollränta i många år framöver, säger Hemberg.

Bland aktiefonderna är det mest breda globalfonder som köpts 2016, både hos Avanza och i Sverige totalt. Hela sju av tio fondkronor har gått dit. Fonderna har stigit 13 procent i år, men det är inte bara börsen som lyft dem. Nära hälften av uppgången är en ren dollareffekt.

”Visst har globalfonder fått en extra skjuts av dollaruppgången. Men även utan dollardopningen är en globalfond en utmärkt stabil bas. De senaste årens jättelika sparande i blandfonder är däremot ned kraftigt. De köps visserligen fortfarande, men till betydligt mindre summor. Det bådar gott för spararna, som kan få upp avkastningen och ned avgifterna”, säger Hemberg.

Framför allt är det billiga indexfonder som lockar spararna 2016. Hela 20 mdkr har strömmat till lågprisfonder i år. Det är rekord och en ökning med 18 procent mot i fjol.

”Spararna har idag 15 procent av sitt fondsparande placerat i lågprisfonder. Det är en stadigt växande andel och ohotad etta bland fondtrenderna. Tyvärr är det dock mest en relativt liten grupp mer insatta sparare som hittat till fonderna. Övriga betalar över 10 mdkr varje år, i helt onödiga fondavgifter”, säger Hemberg.

En annan trend är årets försäljningar i korta räntefonder. Fonderna har storsålts hela året och i augusti strömmade 11 mdkr ut ur fonderna. Det är de största försäljningarna någonsin en enskild månad.

”Svenskarna har tröttnat på sina korta räntefonder och helåret 2016 lär bli det största säljåret någonsin. Det är antagligen ett mycket bra beslut, när minusräntan ger närmast en garanterad förlust även 2017. Spararna borde därför fortsätta enligt samma strategi. Huvudvalet borde vara breda aktiefonder. Reserven passar bra på sparkonto, som åtminstone inte går back”, säger Hemberg.

Årets mest sålda fonder sett till sin egen volym är dock hedgefonder. Tolv procent av innehaven har sålts av.

”Hedgefonderna pressas ofta hårt av minusräntan. Skillnaden på de bästa och de sämsta är dessutom väldigt stor. Istället för att försöka plocka russinen ur kakan gör spararna helt rätt som satsar på breda aktiefonder”, säger Hemberg.

Minusräntan har även fått blandfonder att till slut tappa sin lyskraft.

”Efter många år med växande köp i blandfonder har spararna äntligen sagt ifrån till rådgivarnas favoritfonder. I år rasar köpen i blandfonder med 70 procent mot i fjol. En efterlängtad avtrappning. Här döljer sig ofta ett dyrt och svagt sparande”, säger Hemberg.

Fondhandel privatpersoner

December
Förändring månad % December
Förändring år %
Fondaffärer per konto och mån, st 1,8 1,6 13 1,3 38
Fondaffärer, st 785 300 687 900 14 489 000 61
Fondaffärer per dag, st 26 200 22 900 14 16 300 61
Omsättning i fondsparandet, MSEK 7 600 6 800 12 5 200 46
Omsättning i fondsparandet, %* 13 12 8 11 18

* Fondhandelns omsättning för månaden i relation till det totala sparkapitalet i fonder. Källa: Avanza

Claes Hemberg, sparekonom Avanza, telefon 070-861 80 47
avanza.se

Det turbulenta börsåret fick fondspararna att rekordbyta fonder. De har dessutom minskat på köpen i rådgivarnas dyra favorit; blandfonder och istället valt lågprisfonder. Spararna har på det hela taget navigerat mest rätt, sålt räntefonder och köpt breda aktiefonder. Antagligen är detta rätt väg även under 2017.
säger Claes Hemberg sparekonom Avanza