2016: Rekordår med mer försiktiga aktieval

Den privata aktiehandeln steg till 142 000 affärer per dag i december. Det är en ny rekordsiffra för december och en ökning med 14 procent jämfört med samma månad i fjol. Samtidigt ökar årets aktiehandel med 25 procent jämfört med förra året.

”Flera bra börsår har givit spararna självförtroende att köpa aktier och privathandeln slår rekord hela tre gånger i år. Inför 2017 köper privatpersoner mer stabila aktier och ökar i folkaktierna. Rusningen i småbolag är däremot oroväckande”, säger Claes Hemberg, sparekonom Avanza.

Ett sjätte börsår på plus har banat vägen för ett rekordstort intresse för aktier. Privatpersoner har köpt aktier under elva av årets tolv månader. Det är betydligt mer optimistiskt än i fjol då spararna sålde under hälften av månaderna.

Köper (DEC) Säljer (DEC)
H&M Fingerprint
Africa Oil Ericsson
Nobina Telia
Note Volvo
Saab Hexagon
Kinnevik Sobi
Tobii Investor
Moberg Pharma Sandvik
Nibe Autoliv
SAS pref Cherry

”Minusränta och många lyckade börsnoteringar av både stora och små bolag har varit två viktiga ingredienser för det breda köpintresset. De nya bolagen har gått betydligt bättre än börsen i snitt”, säger Hemberg.

Mest köper vi i stora mer stabila aktier. Efter många år med fallande intresse för de stora folkaktierna, med över 100 000 ägare, så har svenska folket återigen börjat köpa jätteaktierna.

”Hela 7 av 10 folkaktier får fler ägare i år och antalet stiger med 118 000. Klivet motsvarar hela 5 procent fler ägare. Hälften av dem köper H&M som fått 24 procent fler ägare bara i år. Köparna är främst unga, som inte räds aktiens ihållande kursnedgång, utan ser sin chans att bli ägare till ett lägre pris. Om det är lågpris får vi se”, säger Hemberg.

Under 2016 säljer spararna framför allt i årets kursvinnare och köper årets förlorare.

Köper (2016) Säljer (2016)
H&M Sandvik
Fingerprint Volvo
Ericsson ABB
Novo Nordisk SKF
Investor Ssab
Nordea Lundin Mining
Sobi Lundin Petroleum
ICA Vitrolife
Tele2 Atlas Copco
Hexagon Oriflame

”Småägarna rustar sig med mer stabila aktier. De ser med andra ord ut att vara mer skeptiska till börsåret 2017. Spararna köper telekom och konsumentbolag. Det är aktier som har haft ett dåligt år, med Telia i spetsen. Samtidigt säljer spararna mer känsliga råvaru- och industribolag, som varit skakiga men haft en stark utveckling i år”, säger Hemberg.

Årets mest köpta aktie är H&M, följt av Fingerprint och Ericsson. Bland de mest sålda aktierna hittar vi Sandvik, Volvo och ABB.

”Årets mest omtalade aktier Fingerprint och Ericsson har tappat hälften respektive en tredjedel av sitt aktievärde. Orsaken är VD-byten, brottsmisstankar och vinstvarningar i bägge bolagen. Ägarna tycks samtidigt har lärt sig av läxan. Färre är idag enbenta i aktier, utan sparar i fler olika aktier än tidigare”, säger Hemberg.

Nya bolag har varit en av årets stora lockvaror. Men här finns också risker som sparare lätt missar.

”Nynoteringar har blivit lite av ett självspelande piano. Här behöver småbolagsägarna se upp. Snittavkastning bland nya bolag är hela 41 procent bara i år, vilket ofta beror på att sparare köper upp sina egna vinstaktier. Det är en stark varningsklocka för småbolag 2017. Här saknas ofta stabila storägare som står emot hårda börsfall”, säger Hemberg.

Tre fjärdedelar av alla nya bolag har nått småbolagslistan First North, vilket har eldat på handeln i småbolag generellt.

”Spararna har köpt i 8 av 10 bolag på småbolagslistan First North. Så sent som i december handlade de som aldrig förr. Spararna lockas av stora kursuppgångar och hoppas på snabba vinster. Många riskerar dock att bli fartblinda efter en tid av nästan oavbrutna uppgångar. Småbolagen är ofta sämre genomlysta och kräver mer av spararna”, säger Hemberg.

Statistik privat handel

December November Förändring December Förändring
Antal affärer** per dag, st  2016*  2016  månad %  2015  år %
Avanza  94 400 99 700  -5 82 300  15
Nordnet  45 000 46 900  -4 39 600  14
Skandiabanken  3 000 2 800  7 3 000  0
Privatspararna, totalt  142 400 149 400  -5 124 900  14

*   Preliminära siffror.
**  Med affärer avses köp- och säljtransaktioner vid Nasdaq Stockholm och First North. Statistik från Nasdaq

Claes Hemberg, sparekonom Avanza, telefon 070-861 80 47
avanza.se

Flera bra börsår har givit spararna självförtroende att köpa aktier och privathandeln slår rekord hela tre gånger i år. Inför 2017 köper privatpersoner mer stabila aktier och ökar i folkaktierna. Rusningen i småbolag är däremot oroväckande.
säger Claes Hemberg, sparekonom Avanza