April: Börsrekord lockar till sälj

Privatspararna gjorde i snitt 146 200 affärer per dag i april. Det är en ökning med 28 procent jämfört med samma månad i fjol.

”I skuggan av en rekordhög börs säljer privatpersoner vinnare som Volvo och bankerna. Även besvikelser som Fingerprint och Hexagon får lämna folks portföljer. Istället fyller vi på med kända bolag med nya planer, som SCA och Autoliv”, säger Claes Hemberg, sparekonom Avanza.

Den starka börsen och börsrekordet fick privatpersoner att nettosälja aktier i april.

”Kanske har spararna misstolkat börsen. Börsrekord innebär inte en börstopp. Historiken visar tvärt om, att ett börsrekord ofta följs av flera kvartal med bra börs. Kanske har privatpersoner varit allt för snabba med att sälja”, säger Hemberg.

De senaste två årtiondena har det efter en börstopp i snitt dröjt 248 dagar till nästa topp.

”Börsrekord är ofta ett tecken på stark ekonomi och växande förhoppningar, men innebär inte nödvändigtvis att aktier är dyra. Bolagen har ofta vuxit starkt och dessutom gjort besparingar, sedan förra gången de låg på samma prislapp. Därför behöver ett börsrekord inte alls vara en säljsignal”, säger Hemberg.

Köper (april) Säljer (april)
H&M Volvo
SCA Nordea
Autoliv SEB
Boliden Fingerprint Cards
Mycronic Hexagon
Investor Swedbank
Tobi Electrolux
Dometic Telia
Thule Tele2
Swedish match Sobi

Mest sålda aktien är kursraketen Volvo. En aktie som de nu har sålt åtta månader i rad.

”Småsparna följer en egen handlarregel i Volvo, att köpa så fort aktiekursen är under 100 kr och sälja så fort den är över. En regel de följt, även de senaste månaderna, trots att allt fler analytiker tyckt att bolaget är köpvärt”, säger Hemberg.

Alla de fyra storbankerna finns med på spararnas säljlista.

”Bankerna har tidigare under året varit på spararnas köptopp, men nu när utdelningarna klippts av väljer många sparare att sälja dem för att kunna köpa annat”, säger Hemberg.

Statistik privat handel

April Mars Förändring April Förändring
Antal affärer** per dag, st  2017*  2017  månad %  2016  år %
Avanza  96 300 96 200 0 74 100  30
Nordnet  47 500 46 100 3 37 900  25
Skandiabanken  2 400 2 300 4 2 400  0
Privatspararna, totalt  146 200 144 600 1 114 400  28

*    Preliminära siffror.
** Med affärer avses köp- och säljtransaktioner vid Nasdaq Stockholm och First North. Statistik från Nasdaq.

Claes Hemberg, sparekonom Avanza, telefon 070-861 80 47
avanza.se

I skuggan av en rekordhög börs säljer privatpersoner vinnare som Volvo och bankerna. Även besvikelser som Fingerprint och Hexagon får lämna folks portföljer. Istället fyller vi på med kända bolag med nya planer, som SCA och Autoliv.
Claes Hemberg, sparekonom Avanza