April: Rapportglädje lockar till sälj

Privatspararna gör 133 300 affärer per dag i april. Det är 1 procent färre än månaden innan.

”Minskad oro för handelskrig och stark rapportsäsong gör att april ser ut att bli årets hittills bästa börsmånad kursmässigt. Spararna är dock inte övertygade utan väljer att hämta hem vinster och nettosäljer aktier för första gången i år”, säger Johanna Kull, sparekonom Avanza.

Spararna säljer årets vinnaraktier och köpen i april är något försiktigare. Månadens klart mest köpta aktie är investmentbolaget Investor.

”Substansrabatt och allmänt försiktiga aktieköp har fått många sparare att vända sig till börsens största investmentbolag. Att ha ett investmentbolag som bas i portföljen ger ofta en bättre riskspridning och är något som fler borde fundera över. Alltför många sparare har bara har ett till tre bolag i sin aktieportfölj, vilket är lite för få”, säger Kull.

Köper Säljer
Investor Ericsson
Atlas Copco Telia
LeoVegas Evolution Gaming
Tele2 Autoliv
Volvo AstraZeneca
Bygghemma Spotify
Nordea Wilson Therapeutics
Lifco H&M
Getinge Mycronic
SEB Sandvik

Källa: Avanza

Även säljlistan toppas av storbolag och mest säljer spararna folkaktierna Telia och Ericsson, som båda steg kraftigt efter starka rapporter.

”Lättnadsrallyt i Ericsson och uppgången på över 30 procent senaste månaden har fått spararna att trycka på säljknappen. Delårsrapporten visar att bolagets sparprogram haft effekt och marginalerna ökat, men utmaningarna är fortfarande många och spararna verkar inte intresserade av att stanna kvar och se om det är ett långvarigt trendskifte”, säger Kull.

På säljlistan märks också H&M som spararna nu säljer av efter flera månader på köptoppen.

”H&M är upp över 20 procent sedan botten i slutet på mars och ett par analytiker har nu plockat bort säljstämpeln från bolaget. Spararnas tålamod har däremot tagit slut. De verkar inte tro på någon långvarig vändning utan tar istället tillfället i akt till att minska på H&M-innehavet”, säger Kull.

Statistik privat handel

April Mars Förändring April Förändring
Antal affärer** per dag, st  2018*  2018 månad %  2017  år %
Avanza  89 500 90 300 -1 98 400  -9
Nordnet  41 900 42 100 0 49 400  -15
Skandiabanken  1 900 1 900 0 2 500  -24
Privatspararna, totalt  133 300 134 400 -1 150 300  -11

*    Preliminära siffror.
**   Med affärer avses köp- och säljtransaktioner vid Nasdaq Stockholm och First North. Statistik från Nasdaq.

Johanna Kull, sparekonom Avanza, telefon 070-452 48 34, avanza.se

Minskad oro för handelskrig och stark rapportsäsong gör att april ser ut att bli årets hittills bästa börsmånad kursmässigt. Spararna är dock inte övertygade utan väljer att hämta hem vinster och nettosäljer aktier för första gången i år.
Johanna Kull, sparekonom Avanza