Augusti: Månadsstatistik

Antalet kunder hos Avanza har under 2018 ökat med 87 200 och uppgick vid augusti månads slut till 797 800. Det innebär en ökning med 12 600 kunder under augusti. Nettoinflödet i augusti var 3 460* MSEK, vilket ger ett totalt nettoinflöde på 18 900* MSEK under 2018.

Den 24 augusti lanserade Avanza världens billigaste globala indexfond, Avanza Global, som redan vid månadsskiftet nått 714 MSEK i förvaltat kapital.

Augusti
Juli
Förändring månad % Augusti
Förändring år %
Kunder, st 797 800 785 200 2 656 800 21
Nettoinflöde, MSEK 3 460* 2 680 29 1 940 78
Sparkapital, MSEK 328 400 318 100 3 269 800 22
varav inlåning, MSEK 49 200* 47 900 3 43 200 14
Utlåning, MSEK 12 700* 12 300 3 8 870 43
varav värdepapperskrediter, MSEK 4 380* 4 320 1 4 020 9
varav Superbolånet PB, MSEK 5 760* 5 710 1 4 850 19
varav extern bolånevolym (Bolån+), MSEK 2 570* 2 280 13 - -
Antal courtagegenererande notor per dag, st**  66 600 52 700 26 47 900 39

*       Preliminära siffror.

**     Exklusive notor för fonder, Avanza Markets och aktier i courtageklass ”Start”, samt institutionella kunder.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Sofia Svavar, Chef Investerarrelationer, 070-761 80 53, sofia.svavar@avanza.se

Avanza är en digital plattform för sparande och investeringar som grundades 1999. Moderbolaget Avanza Bank Holding AB (publ) är noterat på Stockholmsbörsen. Avanzas kundlöfte är att du som kund ska få mer pengar över till dig själv än hos andra banker eller pensionsbolag. Tjänsterna inkluderar bland annat sparande i aktier, fonder, sparkonton samt bolån och ett starkt pensionserbjudande. Avanza har drygt 750 000 kunder med över 300 mdr SEK i totalt sparkapital. Det motsvarar 3,8 procent av den svenska sparmarknaden. Avanza är störst sett till antalet transaktioner på Stockholmsbörsen bland svenska banker. Avanza har de senaste åtta åren vunnit SKI:s (Svenskt Kvalitetsindex) utmärkelse "Årets nöjdaste sparkunder". För mer information besök: https://www.avanza.se/ir