Augusti: Rekordhandel i börsturbulensen

Den privata aktiehandeln i augusti slog nytt rekord. Privatspararna gjorde i snitt 102 000 affärer per dag. Det är en ökning med 113 procent jämfört med samma månad i fjol.

”Kinaoron har fått rekordmånga privatpersoner att köpa och sälja aktier. De tar hem goda vinster och köper istället mer stabila bolag. Det ser ut att vara kloka val. Men några få chansar genom att köpa mer våghalsiga papper eller lämna börsen helt. Bägge de valen kan bli dyra”, säger Claes Hemberg, sparekonom Avanza.

Augusti blev en orolig börsmånad. Börsen svängde hela 14 procent från högsta till lägsta punkten. Som mest gjorde 219 000 privatpersoner aktieaffärer under en och samma dag.

”Framförallt föll stora bolag på börsen, eftersom stora institutioner har enklare att sälja ut dem. Detta upptäckte privatpersoner och handlade just Telia, Nordea, Investor med flera, vars stabila utdelningar såg extra smakliga ut”, säger Hemberg.

De häftig kasten lockar också privatpersoner till mer chansartade köp.

”När börsen svänger kraftigt på bara några få timmar är det lätt att köpa bort sig. För i turbulens är det inte värden utan tillfällig masspsykologi. Vänta och se, kan då vara ett bra val”, säger Hemberg.

Bland de mest sålda bolagen märks bankaktier men också folkaktien H&M. Sparare sålde bolag som givit dem bra med vinst sista tiden.

”De hastiga börskasten fick också en grupp sparare att sälja av allt. De är endast 1-2 procent som agerat så svartvitt, men dessa chansar sannolikt mer än de inser. För de får ofta svårt att hitta tillbaka. Istället är stegvisa månadsuttag och månadssparande bästa sättet för de flesta. Även i börsoro”, säger Hemberg.

Köper (aug) Säljer (aug)
TeliaSonera Danske Bank
Sandvik Trelleborg
Nordea Bank NetEnt B
Investor H&M
Anoto Hemfosa
SSAB A Electrolux
Handelsbanken Avanza Bank
Orexo Eltel
SSAB HEXPOL
Tele 2 Medivir
Statistik privat handel
Antal affärer* per dag, st Förändring en månad Förändring ett år Augusti** Juli Augusti
2015 2015 2014
Avanza 42% 128% 65 500 46 100 28 700
Nordnet 44% 94% 33 300 23 200 17 200
Skandiabanken 23% 59% 2 700 2 200 1 700
Övriga banker - - - - -
Privatspararna, totalt 42% 113% 101 500 71 500 47 600

* Med affärer avses köp- och säljtransaktioner vid Nasdaq Stockholm och First North. Statistik från Nasdaq.

** Preliminära siffror.

Claes Hemberg, sparekonom Avanza, telefon 070-861 80 47