December: Fondspararna blickar österut

Avanzas sparare gör 2,5 fondbyten per fondkund i december. Det är 4 procent färre än i november, visar statistik från 459 200 fondkunder hos Avanza.

”Oro för eskalerande handelskrig, svagare tillväxtsignaler och stigande räntor har fått börsåret 2018 att avslutas i moll och stockholmsbörsen går mot sitt sämsta fjärde kvartal på över 30 år. Privatspararna svarar på turbulensen genom att sälja fonder för tredje månaden i rad. Visst kvarstår det en hel del frågetecken inför 2019, men man bör ändå tänka ett varv extra innan man kastar sig på säljknappen. Historiken visar tyvärr att vi tenderar att göra störst försäljningar efter en större nedgång, medan vi köper som mest efter att börsen stigit kraftigt. Genom ett månadssparande minskar du den risken”, säger Johanna Kull, sparekonom Avanza.

Fondsparandet har under månaden varit försiktigt och hedgefonder toppar köplistan för andra månaden i rad.

Mest köpta Mest sålda
Hedgefonder Företagsobligationsfonder
Asienfonder Teknikfonder
Fastighetsfonder Blandfonder
Korträntefonder Sverigefonder
Infrastrukturfonder Europafonder
Källa: Avanza

”Den stökiga börshösten har gjort att hedgefonder kommit upp på spararnas radar igen. Men hedgefonderna möter samma utmaningar som alla andra och man ska inte se en hedgefond som en säker hamn. Snarare som en del av en bred portfölj för den lite mer intresserade spararen”, säger Kull.

Asienfonder är den andra fondkategorin som sticker ut på köplistan.

”Med investeringarna i tillväxtmarknader, följer privatspararna en global trend. Det är dessa marknader som de stora globala investerarna är som mest positiva till och som de i en stor enkätundersökning uppger att de sannolikt kommer att övervikta mest det kommande året. En tillväxtmarknadsfond är också något som jag tycker hör hemma i ett brett fondsparande”, säger Kull.

Säljlistan domineras främst av aktiefonder även om månadens klart mest sålda fonder utgörs av företagsobligationsfonder.

”Stigande räntor och försämrade konjukturutsikter är något som ökar risken i företagsobligationsfonderna. Framför allt i de mer riskfyllda så kallade high yield-fonderna. De har dessutom ofta stora innehav i fastighetsobligationer, vilket i vissa fall innebär ytterligare en risk. Vill man investera i en företagsobligationsfond är det därför viktigt att vara helt på det klara med vilken typ av fond det är man väljer. Skillnaderna är stora”, säger Kull.

Fondhandel

December2018  November
Förändring
månad %

December

Förändring år %
Fondkunder 459 200 458 200 0 388 000 18
Fondaffärer, st. 1 139 100 1 180 800 -4 1 020 000 12
Fondaffärer per kund och mån, st 2,5 2,6 -4 2,6 -4
Fondaffärer per dag, st 38 000 39 400 -4 33 900 12

Johanna Kull, sparekonom Avanza, telefon 070-452 48 34, avanza.se

Oro för eskalerande handelskrig, svagare tillväxtsignaler och stigande räntor har fått börsåret 2018 att avslutas i moll och stockholmsbörsen går mot sitt sämsta fjärde kvartal på över 30 år. Privatspararna svarar på turbulensen genom att sälja fonder för tredje månaden i rad. Visst kvarstår det en hel del frågetecken inför 2019, men man bör ändå tänka ett varv extra innan man kastar sig på säljknappen. Historiken visar tyvärr att vi tenderar att göra störst försäljningar efter en större nedgång, medan vi köper som mest efter att börsen stigit kraftigt. Genom ett månadssparande minskar du den risken.
Johanna Kull, sparekonom Avanza