December: Reahandel bland aktieköparna

Privatspararna gör 168 000 affärer per dag i december. Det är 19 procent fler än samma månad i fjol.

”Spararna passar inför nyår på att fynda i reakorgen. Efter kraftiga nedgångar i Hennes & Mauritz och Clas Ohlson ökar spararna upp. De köper även byggaktier som Skanska och NCC, men passar sig för stålraketen SSAB. Aktien seglar upp som den mest sålda aktien under månaden”, säger Henrik Senestad, sparanalytiker Avanza.

Inför nyår brukar en del vinsthemtagningar tynga börsen, så även i år. December ser ut att avsluta på minus, men vissa sparare passar då på att fylla upp portföljen inför 2018.

”Spararna köper aktier som fallit. Tydligast är det i H&M där spararna nu bryter sin säljsvit och istället köper. Även i detaljhandelskollegan Clas Ohlsson råder det köpfest, trots svagare utsikter”, säger Senestad.

I nykomlingen Arjo, som knoppats av från medicinteknikbolaget Getinge, väljer spararna att öka upp. Kanske kommer denna del att blomma bättre än Getinge som inte rosat aktieägarna under året.

Köper Säljer
G5 Entertainment SSAB
SEB AstraZeneca
Hennes & Mauritz Hansa Medical
Clas Ohlson Ericsson
Arjo Paradox
NetEnt Essity
Skanska Resurs
Investor Betsson
NCC Nolato
Swedbank BillerudKorsnäs

Källa: Avanza, december

När vi jämför december mot helåret framkommer att säljtrycket i Fingerprint nu verkar ha avtagit helt. Efter att bolaget satt rekord i antalet vinstvarningar under året och varit bland de mest handlade aktierna verkar nu saker ha lugnat ner sig. Om det stabiliserar sig för bolaget återstår att se.

Köper Säljer
Hennes & Mauritz Fingerprint
SCA Volvo
Skanska Ericsson
Swedbank Tele2
Kinnevik Sandvik
Investor Swedish Orphan
Resurs Hexagon
Capio SSAB
Bilia Novo Nordisk
Amazon LeoVegas

Källa: Avanza, helåret 2017

”Det är alltid riskfyllt att stå enbent med aktieinnehav. Minimum är 3-4 aktier och en enkel genväg är att köpa ett investmentbolag. Därför är det extra glädjande att både Investor och Kinnevik kvalar in på listan över de mest köpa aktierna under året”, säger Senestad

Ett annat tema under året har varit oro för bostadsmarknaden i Sverige. Här förväntas både bygg och bank att bli påverkade. Spararna har under året köpt i båda sektorerna, mest tydligt har det varit i Skanska och Swedbank som varit med uppe i topplistorna vid ett flertal tillfällen.

”Att spararna köper i de stora byggbolagen och i storbankerna tyder på att de inte räds boprisnedgången. Åtminstone inte på lång sikt. För de säljer samtidigt i de mindre byggbolagen, som antas ha svagare finansiella muskler”, fortsätter Senestad

Statistik privat handel

December November Förändring December Förändring
Antal affärer** per dag, st   2017*  2017  månad %  2016  år %
Avanza  110 700 100 900 10 93 800  18
Nordnet  54 800 48 700 13 44 600  23
Skandiabanken  2 500 2 600 -4 3 000  -17
Privatspararna, totalt  168 000 152 200 10 141 400  19

*     Preliminära siffror.
**    Med affärer avses köp- och säljtransaktioner vid Nasdaq Stockholm och First North. Statistik från Nasdaq.

Henrik Senestad, sparanalytiker Avanza, telefon 073-712 67 89, avanza.se

Spararna passar inför nyår på att fynda i reakorgen. Efter kraftiga nedgångar i Hennes & Mauritz och Clas Ohlson ökar spararna upp. De köper även byggaktier som Skanska och NCC, men passar sig för stålraketen SSAB. Aktien seglar upp som den mest sålda aktien under månaden.
Henrik Senestad, sparanalytiker Avanza