December: Världen och lågpris lockar

Fondspararna gör 1,8 fondbyten per konto i december. Det visar statistik från 570 000 fondkonton hos Avanza.

”Fondspararna växlar upp mot USA och världen. De storköper globalfonder och säljer räntekopplade fonder, exempelvis senaste årens favorit företagsobligationsfonder. Med stigande räntor i sikte kan det vara klokt att undvika räntefonder med lite längre löptider. De riskerar att gå ner mer än vad de ger tillbaka i ränta framöver”, säger Henrik Senestad, sparanalytiker Avanza.

Börsen avslutar året starkt, det gäller även intresset för aktiefonder. Samtliga på listan över mest köpta är aktiefonder och tre av fem har stor exponering mot USA.

Mest köpta Mest sålda
Globalfonder Företagsobligationsfonder
USA-fonder Räntefonder
Småbolagsfonder Hedgefonder
Frontierfonder Europafonder
Teknikfonder Emerging markets
Källa: 570 000 fondkonton hos Avanza.

”Spararna har valt att ta det lite lugnare inför jul och storköper globalfonder. Globalfonder ger spararna både del av utvecklingen från teknikjättar som Amazon, Alibaba och Apple, men också en bredd mot Europa och tillväxtmarknader. Att sprida sina risker är a-o”, säger Senestad.

Frontierfonder har letat sig in på listan. De ger exponering mot länder som Vietnam och Pakistan, samt delar av Afrika.

”Frontierländer är vanligtvis riktigt snabbväxande länder, men de är samtidigt väldigt osäkra kort. Det kan svänga fort, både upp och ner, och det finns oftast en stor politisk risk med att investera i de här länderna. Fjolårsvinnaren Pakistan har exempelvis säckat ihop fullständigt i år, så ta det lugnt”, säger Senestad.

Fonder med företagsobligationer var fram till oktober bland årets mest köpta, men sedan dess har vi storsålt dem. Även de mer försiktiga hedgefonderna tappar pengar.

”Spararna gör sig beredda på stigande räntor. För när räntorna börjar gå upp börjar obligationer gå ner. Att de köper aktiefonder tyder också på en positiv framtidstro”, säger Senestad.

Mest köpta Mest sålda
Globalfonder Nordamerika
Europafonder Rysslandfonder
Asienfonder Östeuropa
Kinafonder Räntefonder
Källa: Fondbolagens förening.

Ifall vi vänder blicken mot helåret 2017 är det ett år där global- och indexfonder fått ett rejält fäste. Av nettonysparandet till aktiefonder avser hela 95 procent indexfonder och 92 procent går till globalfonder. Vårt totala aktiefondinnehav består dock fortsatt endast av 1/6 indexfonder och 1/3 globalfonder.

”Över 9 av 10 sparkronor till aktiefonder går nu till global- och indexfonder. Det om något är att ge sitt framtida jag en rejäl julklapp. Fortsatt ligger dock 5 av 6 sparkronor i dyra fonder, så lagom till att granen åker ut bör även en och annan dyrfond åka ut”, säger Senestad

De mesta sålda aktiefonderna är Nordamerika och Ryssland. För Nordamerika handlar det om en dollarresa som nu nått vägs ände samtidigt som höga värderingar avskräcker. Ryssland har å sin sida tampats med svag tillväxt till följd av sanktioner mot landet.

”När dollarturbon har slutat att fungera i USA-fonderna väljer nu många sparare att ta hem vinsterna. Samtidigt avskräcker sanktioner, korruption och politisk oberäknelighet alltjämt från Rysslandsfonder, fortsätter Senestad.”

Fondhandel privatpersoner

December2017  November

Förändring
månad %

December

Förändring år %
Fondaffärer per konto och mån, st 1,8 1,9 -5 1,8 0
Fondaffärer, st.  1 020 000 1 076 000 -5 785 300 30
Fondaffärer per dag, st. 33 900 34 700 -2 26 200 29
Omsättning i fondsparandet, MSEK 9 200 10 500 -12 7 600 21
Omsättning i fondsparandet, %* 12 13 -8 13 -8

* Fondhandelns omsättning för månaden i relation till det totala sparkapitalet i fonder. Källa: Avanza

Henrik Senestad, sparanalytiker Avanza, telefon 073-712 67 89, avanza.se

Fondspararna växlar upp mot USA och världen. De storköper globalfonder och säljer räntekopplade fonder, exempelvis senaste årens favorit företagsobligationsfonder. Med stigande räntor i sikte kan det vara klokt att undvika räntefonder med lite längre löptider. De riskerar att gå ner mer än vad de ger tillbaka i ränta framöver.
Henrik Senestad, sparanalytiker Avanza