Februari: Folkkär förlorare lockar i börsrusningen

Privata aktiehandeln steg till närmare 157 000 affärer per dag i februari. Det är ett historiskt rekord och en ökning med hela 30 procent jämfört med samma månad i fjol.

”Rekordnivåer på börsen och ljusare prognoser spär på privatspararnas köpsug. De utgår ifrån en fortsatt stark börs, köper förlorare och säljer vinnare, vilket kan vara ett våghalsigt val, om spararna inte också väljer mer tåliga aktier”, säger Claes Hemberg, sparekonom Avanza.

Flera bolag har de senaste månaderna sett den starkaste återhämtningen sedan finanskrisen 2008.

Köper (feb) Säljer (feb)
H&M SEB
Resurs Astra Zeneca
Axfood Electrolux
Autoliv Hexagon
Boliden Sobi
Nordea Sandvik
Tele2 Nokia
Fingerprint Alfa Laval
Skanska Moberg Pharma
Stora Enso JM

”Spararna letar nu med ljus och lykta efter aktier som inte är på toppnivå. Åtta av tio av av de mest köpta aktierna har gått klart sämre än börsen i år. Samtidigt säljer spararna nio av tio storbolag som gått bättre än börsen. Att lämna vinnarna kan vara bra, men att välja förlorare är inte är inte alltid billigt. Här kan köparna behöva vänta länge innan bolagen börjar blomma igen”, säger Hemberg.

Månadens köplista toppas återigen av H&M. Spararna har konsekvent köpt aktien trots H&Ms långa kursnedgång.

”I veckan är det två år sedan aktien vände ned. Privatpersoner är trots allt ihärdigt positiva till H&M, även om analytikerna är fortsatt skeptiska. Nu är det viktigt att de över 70 000 nya aktieägarna köper annat än H&M, eftersom vändningen kan dröja ytterligare en tid”, säger Hemberg.

Spararna passar samtidigt på att sälja aktier som Sandvik och SEB, vilka har stigit kraftigt de senaste månaderna.

”Tjurrusningen i industri och verkstadsaktier får spararna att tacka för delar av vinsten. Spararna köper däremot för mer än de säljer, vilket tyder på en fortsatt börsoptimism”, säger Hemberg.

Statistik privat handel

Februari Januari Förändring Februari Förändring
Antal affärer** per dag, st   2017*  2017  månad %  2016  år %
Avanza  104 800 98 800  6 76 800  36
Nordnet  49 200 47 000  5 41 600  18
Skandiabanken  2 900 2 800  4 2 600  12
Privatspararna, totalt  156 900 148 600  6 121 000  30

*   Preliminära siffror.

**  Med affärer avses köp- och säljtransaktioner vid Nasdaq Stockholm och First North. Statistik från Nasdaq.

Claes Hemberg, sparekonom Avanza, telefon 070-861 80 47
avanza.se

Rekordnivåer på börsen och ljusare prognoser spär på privatspararnas köpsug. De utgår ifrån en fortsatt stark börs, köper förlorare och säljer vinnare, vilket kan vara ett våghalsigt val, om spararna inte också väljer mer tåliga aktier.
Claes Hemberg, sparekonom Avanza