FEBRUARI: Spararna köper utdelningsaktier

Svenskarnas aktiehandel steg med 4 procent till 60 000 affärer per dag i februari. Även storleken på affärer fortsätter att öka hela 8 procent, till i snitt 39 500 kronor.

”Aktieköparna visar fortsatt stigande intresse och köper för allt större pengar. Men privathandeln har fortfarande 30 procent kvar till de mer intensiva nivåerna. Handen i småbolag har ökat snabbare och närmar sig tidigare toppnivåer”, säger Claes Hemberg, sparekonom, Avanza Bank.

Börsen har startat året enormt starkt med en uppgång på 8-9%. Det är en hel årsavkastning på bara två månader. Starkaste har småbolagen som stigit nära det dubbla.

-          Årets första två månader är de klart bästa börsmånaderna både senaste 20 och 35 åren. Här ger börsen ofta 4-5 % avkastning eller halva börsårets värdeökning. I det perspektivet är årets start dubbelt så stark som ett normalår, säger Hemberg.

Aktieköparna har laddat för utdelningsäsongen. I rapportfloden så har spararna valt gamla kända aktier med hög utdelning, som Swedbank, Tele2, Teliasonera, H&M och Boliden.

-          Aktier med god utdelning är bra i börsmånaden mars, visar statistiken flera årtionden tillbaka. Ofta är mars en betydligt svagare börsmånad kring 0% eller svagt minus, men utdelning står sig bättre inför bolagstämmona. Köp vid snö och sälj i tö kan gälla även i år, säger Hemberg.

De mest aktiva privathandlarna har också bytt fot från offensiva Xact Bull-val till mer defensiva Xact Bear 2.

Mest köpta (feb) Mest sålda (feb) Börshandlade fonder (feb)
Teliasonera Volvo Xact Bear 2 (köp)
Nokia Fingerprint Xact Bull 2 (sälj)
Swedbank SEB Xact Bear (sälj)
Boliden Skanska Xact Bull (sälj)
Fingerprint ABB Xact OMX (köp)
Tele2 Sandvik
Lundin Petroleum Swedish Match
Africa Oil Trelleborg
H&M Ratos
Electrolux Getinge

Källa: Avanza Banks 280 600 sparare.

Statistik privat handel
Antal affärer* per dag, st Förändring en månad Förändring ett år Feb2013 Jan2013 Feb2012
Avanza Bank 2 % -12 % 32 400 31 800 37 000
Nordnet 8 % -9 % 25 700 23 800 28 100
Saxo-Etrade -21 % -97 % 74 94 2 200
Skandiabanken 0 % 0 % 2 300 2 300 2 300
Övriga banker Särredovisar ej Särredovisar ej - - -
Privatspararna, totalt 4 % -13 % 60 500 58 000 69 500
Avanza Banks sparare, preliminärt Förändring en månad Förändring ett år 26 feb2013 27 jan2013 Feb2012
Sparkapital, MSEK 4 % 12 % 92 700 89 000 82 700
Utlåning, MSEK 19 % 0 % 3 000 2 800 3 000
Inlåning, MSEK 0 % 1 % 14 700 14 700 14 600
Konton, st 3 % 15 % 489 000 475 800 425 100
26 feb2013 Jan2013 Feb2012
Nettoinflöde, MSEK -22 % 6 % 890 1 150 840

* Med affärer avses köp- och säljtransaktioner vid NASDAQ OMX Stockholm, First North och Burgundy. Statistik från NASDAQ OMX och Burgundy.

Claes Hemberg, sparekonom Avanza Bank, telefon 070-861 80 47

avanzabank.se

Avanza är en digital plattform för sparande och investeringar som grundades 1999. Moderbolaget Avanza Bank Holding AB (publ.) är noterat på Stockholmsbörsen. Avanzas kundlöfte är att du som kund ska få mer pengar över till dig själv än hos andra banker eller pensionsbolag. Tjänsterna inkluderar bland annat sparande i aktier, fonder, sparkonton samt ett starkt pensionserbjudande. Avanza har fler än 750 000 kunder med över 300 mdr SEK i totalt sparkapital. Det motsvarar 3,8 procent av den svenska sparmarknaden. Avanza är störst sett till antalet transaktioner på Stockholmsbörsen bland svenska banker. Avanza har de senaste åtta åren vunnit SKI:s (Svenskt Kvalitetsindex) utmärkelse "Årets nöjdaste sparkunder". För mer information besök: https://www.avanza.se/ir.