Fler bolag behövs på Stockholmsbörsen: en månads avgiftsfri handel i den aktie som först noteras under 2013

Under 2000-talet har knappt var femte bolag försvunnit från Stockholmsbörsen. Samtidigt lyser nya noteringar med sin frånvaro. Långsiktigt leder utvecklingen till minskade möjligheter för aktiesparare att sprida risk i sina aktieportföljer. Även pensionssparare påverkas, genom indirekt exponering mot börsen.

”Stockholmsbörsen blir mindre attraktiv utan nytt blod. Därför erbjuder Avanza Bank en månads courtagefri handel i det bolag som noteras först under 2013”, säger Martin Tivéus, VD för Avanza Bank

”Jag gör mig inga illusioner om att vårt erbjudande är avgörande för en notering, men vill ändå sätta strålkastarljuset på en viktig fråga och underlätta de första veckornas handel i en ny aktie. Som näst största aktör i antalet transaktioner på Stockholmsbörsen representerar vi en stor mängd sparare och hoppas på så sätt kunna drar vårt strå till stacken”, fortsätter Martin Tivéus.

Utfästelsen om en månads courtagefri handel gäller för alla kunder i Avanza Bank och avser handel i den aktie som blir först att noteras på Stockholmsbörsen under 2013. Med Stockholmsbörsen menas Nasdaq OMX, dock ej First North. Utfästelsen gäller inte bolag som byter lista eller bolagsnamn.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Martin Tivéus, vd på Avanza Bank

Mobil: 070 861 80 04

Mail: martin.tiveus@avanzabank.se

Avanza är en digital plattform för sparande och investeringar som grundades 1999. Moderbolaget Avanza Bank Holding AB (publ.) är noterat på Stockholmsbörsen. Avanzas kundlöfte är att du som kund ska få mer pengar över till dig själv än hos andra banker eller pensionsbolag. Tjänsterna inkluderar bland annat sparande i aktier, fonder, sparkonton samt ett starkt pensionserbjudande. Avanza har fler än 750 000 kunder med över 300 mdr SEK i totalt sparkapital. Det motsvarar 3,8 procent av den svenska sparmarknaden. Avanza är störst sett till antalet transaktioner på Stockholmsbörsen bland svenska banker. Avanza har de senaste åtta åren vunnit SKI:s (Svenskt Kvalitetsindex) utmärkelse "Årets nöjdaste sparkunder". För mer information besök: https://www.avanza.se/ir.