Januari: Teknik lockar. Dyra fonder dumpas.

Fondspararna gör 2,0 fondbyten per konto i januari. Det visar statistik från 590 000 fondkonton hos Avanza.

”Svenska sparare växlar upp i teknik- och Asienfonder. Samtidigt vräker spararna ut dyra hedgefonder. Även Sverige- och småbolagsfonder har hamnat på säljlistan efter att svenska börsen inte hängt med upp”, säger Claes Hemberg, sparekonom Avanza.

Fondåret har dragit igång med en rivstart i tillväxt- och techfonder. Andelen fondaffärer är på rekordnivåer. Flest köp går till globalfonder och en rad smalare fondköp.

Mest köpta Mest sålda
Globalfonder Hedgefonder
Teknikfonder Räntefonder
Asienfonder Sverigefonder
Europafonder Småbolag
USA-fonder Företagsobligationer
Källa: 590 000 fondkonton hos Avanza.

”Teknikfonderna har gått starkt de senaste åren. Bolagen har sett stigande vinster. Ny teknik låter också häftigt. Historien visar däremot att teknik och ekonomi inte alltid hänger ihop. Därför borde spararna vara lite försiktiga med branschfonder och hellre spara mest i bredare fonder”, säger Hemberg.

På säljsidan toppar hedgefonder, vilket är en ny stark skepsis.

”Nya lagar sedan årsskiftet har blottat höga avgifter. Fonder som tidigare haft avgiften 1 procent i skyltfönstret har nu visat sig ta ut upp till 5 procent. Det påverkar säkerligen beslutet att sälja”, säger Hemberg.

Spararna har sedan nyåret sålt även Sverigefonder på bred front.

”Sverigefonderna har stått och trampat det senaste halvåret och inte hängt med världens börser upp. Spararna har dessutom tagit fallande bopriser som en varning för den svenska konjunkturen och valt att sälja”, avslutar Hemberg.

Fonder med företagsobligationer har fram till oktober tillhört de mest köpta fonderna. Nu har däremot försäljningarna börjat ta fart.

”Intresset för företagsobligationer har stigit så länge räntorna varit låga. När räntan nu väntas vända upp igen kan dessa fonder tappa kraftigt. Stora kapitalförvaltare har redan börjat sälja. Denna månad har även privatpersoner tryckt på säljknappen”, säger Hemberg.

Fondhandel privatpersoner

Januari2018  December

Förändring
månad %

Januari

Förändring år %
Fondaffärer per konto och mån, st 2,0 1,8 11 1,9 5
Fondaffärer, st.  1 210 500 1 020 000 19 843 500 44
Fondaffärer per dag, st. 39 000 33 900 15 27 200 43
Omsättning i fondsparandet, MSEK 11 900 9 200 29 7 700 55
Omsättning i fondsparandet, %* 14 12 17 13 8

* Fondhandelns omsättning för månaden i relation till det totala sparkapitalet i fonder. Källa: Avanza

Claes Hemberg, sparekonom Avanza, telefon 070-861 80 47, avanza.se

Svenska sparare växlar upp i teknik- och Asienfonder. Samtidigt vräker spararna ut dyra hedgefonder. Även Sverige- och småbolagsfonder har hamnat på säljlistan efter att svenska börsen inte hängt med upp.
Claes Hemberg, sparekonom Avanza