Juni: Svag börshandel under fotbolls-VM

Månadsstatistik juni 2002-07-01 Juni: Svag börshandel under fotbolls-VM Privatspararna minskade antalet börsaffärer med 1,8 procent under juni, jämfört med föregående månad. - Tidigare år har juli varit årets svagaste månad, men med allt tidigare rapportperiod och senaste månadens fotbolls-VM kan juni mycket väl vara botten. Framför allt var det inledningen på juni som var mycket svag, säger Claes Hemberg, informationschef Avanza. Under juni gjorde svenska privatsparare 8 250 aktieaffärer per dag, vilket är det minsta antalet börsaffärer sedan många år. - Osäkerheten kring Ericsson smittar fortfarande ned hela börsen. Vi tror på att en uppgång kommer att märkas i mitten av juli och början av augusti, säger Claes Hemberg. Plus trots svag börs Antalet dagsaffärer för Avanza under juni 2002 är mycket låg, strax under den uppskattade nivån för nollresultat (2 900 - 3 200 dagsaffärer). Eftersom april och maj trots den svaga börsen innebar vinst ser hela andra kvartalet ut att innebära vinst för bolaget. För mer information: Claes Hemberg, informationschef Avanza: 0708-618047 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/02/20020702BIT00580/wkr0001.doc Hela releasen http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/02/20020702BIT00580/wkr0002.pdf Hela releasen

Avanza är en digital plattform för sparande och investeringar som grundades 1999. Moderbolaget Avanza Bank Holding AB (publ.) är noterat på Stockholmsbörsen. Avanzas kundlöfte är att du som kund ska få mer pengar över till dig själv än hos andra banker eller pensionsbolag. Tjänsterna inkluderar bland annat sparande i aktier, fonder, sparkonton samt ett starkt pensionserbjudande. Avanza har fler än 750 000 kunder med över 300 mdr SEK i totalt sparkapital. Det motsvarar 3,7 procent av den svenska sparmarknaden. Avanza är störst sett till antalet transaktioner på Stockholmsbörsen bland svenska banker. Avanza har de senaste åtta åren vunnit SKI:s (Svenskt Kvalitetsindex) utmärkelse "Årets nöjdaste sparkunder". För mer information besök: https://www.avanza.se/ir.