Lisa Lindström avgår som ledamot

Avanzas styrelseledamot Lisa Lindström har med omedelbar verkan begärt utträde ur styrelserna för Avanza Bank Holding AB (publ) och Avanza Bank AB (nedan Avanza), på grund av risken för intressekonflikter mellan hennes operativa uppdrag i konsultbolaget Doberman och hennes roll som styrelseledamot i Avanza.

Avanzas valberedning startar omedelbart arbetet med att hitta en ny styrelseledamot för att ersätta Lisa Lindströms kompetens i styrelsearbetet.

”Lisa har med sin starka kompetens inom digitala medier och innovationsprocesser varit mycket viktig för Avanza. Hon har dessutom varit en mycket uppskattad styrelsemedlem. Hennes närvaro i styrelserummet kommer att saknas och det känns därför självklart att försöka hitta en ny ledamot som kan ersätta den kompetens som Lisa har.”, säger Sven Hagströmer, styrelseordförande.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Sven Hagströmer, Styrelsens ordförande 070-728 81 92

Om Avanza:

Avanza är en internetbank som grundades 1999. Moderbolaget Avanza Bank Holding AB (publ.) är noterat på Stockholmsbörsen. Avanzas affärsidé är att du som kund ska få mer pengar över till dig själv än hos någon annan bank. Tjänsterna inkluderar bland annat sparande i aktier, fonder, sparkonton samt ett starkt pensionserbjudande. Avanza har över 440 000 kunder med över 170 mdr SEK i totalt sparkapital. Det motsvarar drygt 2 procent av den svenska sparmarknaden. Avanza är störst i antalet transaktioner på Stockholmsbörsen bland svenska banker. Avanza har de senaste fem åren vunnit SKI:s (Svenskt Kvalitetsindex) utmärkelse ”Årets nöjdaste sparkunder”. För mer information besök: avanza.se/ir