Maj: Fondköpen stiger till rekordnivåer

Svenska fondsparare ökade handeln i fonder under april till 1,4 fondbyten per sparare. Det är en av de högsta nivåerna uppmätta eller 48 procent över samma månad i fjol. ”Fondsparare köper nu fonder för betydligt större belopp än tidigare. Köpen är upp över 60 procent på bara en månad. Mest populära är vårens fondraketer; Ryssland och Kinafonder. Skeptiska sparare märks också, då företagsobligationsfonder också finns på köplistan”, säger Claes Hemberg, sparekonom Avanza Bank. Samtidigt fortsätter spararna att sälja räntefonder. Försäljningarna i obligationsfonderna har också tagit fart i större omfattning.

Under maj har svenskarnas fondhandel stigit ytterligare en nivå. Både antalet affärer och volymerna har ökat. Fler sparare gör nu framför allt större fondköp. ”Svenskarna väljer gärna gamla favoriter. Särskilt när de utvecklats starkt den senaste perioden. Under maj var det två stjärnor som lockade; Ryssland- och Kinafonder. Även svenska sparares mest använda branschfond Småbolagsfonder har lockat spararna under maj”, säger Hemberg. Men svenskarna missar också vissa fonder. Den tillväxtregion som utvecklats klart bäst under senaste månaden, Indien, har svenskarna ännu inte uppmärksammat. ”Indienfonder har hittills bara lockat en av tio svenskar. Och intresset har inte ökat nämnvärt senaste tiden, trots uppgången där på nära 30 procent senaste månaden. En klar utgång av indiska valet fick börsen att lyfta, men spararna har inte reagerat. För många sparare är Indienfonder tydligen fortfarande ett lite okänt val”, säger Hemberg. Fondhandel privatpersoner Förändring Förändring Maj Apr Maj-08 en månad ett år Fondaffärer,st 14 % 48 % 141 000 124 000 95 000 Fondaffärer 2 % 103 % per dag 6 500 6 400 3 200 Fondaffärer 17 % 27 % 1,4 1,2 1,1 per fondkonto och mån Omsättning i 24 % 110 % 21 % 17 % 10 % fondsparandet* Källa: Avanza Bank * Fondhandelns omsättning för månaden i relation till det totala sparkapitalet i fonder. För mer information: Claes Hemberg, sparekonom Avanza Bank, telefon 070-861 80 47 avanzabank.se

Avanza är en digital plattform för sparande och investeringar som grundades 1999. Moderbolaget Avanza Bank Holding AB (publ.) är noterat på Stockholmsbörsen. Avanzas kundlöfte är att du som kund ska få mer pengar över till dig själv än hos andra banker eller pensionsbolag. Tjänsterna inkluderar bland annat sparande i aktier, fonder, sparkonton samt ett starkt pensionserbjudande. Avanza har över 650 000 kunder med mer än 250 mdr SEK i totalt sparkapital. Det motsvarar 3,5 procent av den svenska sparmarknaden. Avanza är störst sett till antalet transaktioner på Stockholmsbörsen bland svenska banker. Avanza har de senaste sju åren vunnit SKI:s (Svenskt Kvalitetsindex) utmärkelse "Årets nöjdaste sparkunder". För mer information besök: https://www.avanza.se/ir.