Mars: Aktiespararna letar utdelning

Privatspararna gör 132 100 affärer per dag i mars. Det är 9 procent färre än samma månad i fjol.

”Svajiga konjunktursignaler från Europa och hot om handelskrig har fått börsen att hacka i mars. Aktiespararna är dock relativt positiva och nettoköper aktier för tredje månaden i rad. De väljer dock att dra ned risken i portföljen. De säljer senaste årens vinnare och siktar istället in sig på vårens utdelningar”, säger Johanna Kull, sparekonom Avanza.

Månadens mest köpta aktie är Nordea och även de övriga tre storbankerna tar sig in på topplistan.

”Bankerna är klassiska högutdelare, så här är det sannolikt vårens utdelningar som lockar. Direktavkastning på 6 procent kan vara en skön kudde att luta sig emot i skakiga börstider”, säger Kull.

Köper Säljer
Nordea Atlas Copco
Bygghemma Kindred
H&M Evolution Gaming
SEB Tele2
Swedbank AstraZeneca
Handelsbanken Nolato
Karo Pharma Investor
Clas Ohlson Mycronic
Nobia Hexpol
Autoliv LeoVegas

Källa: Avanza

Även rapportbesvikelsen H&M tar sig in på köptoppen.

”Småspararna har varit ovanligt lojala mot H&M. De har köpt mer aktier under hela kursnedgången och över 260 000 privatpersoner är idag aktieägare i bolaget. Här är det viktigt att se nyktert på bolagets förutsättningar och inte hänga sig fast i det gamla epitetet, att H&M är börsens bästa bolag. Bolaget har rejäla problem och att vända den negativa trenden är ingen quick-fix” säger Kull.

På säljlistan märks bland annat tre spelbolag.

”Spelbolagen har haft en fantastisk kursutveckling de senaste åren och fått många nya aktieägare. Nu börjar dock fler och fler analytiker peka på att branschen kan komma att pressas av kommande regleringar och spararna väljer att plocka hem en del av vinsten”, säger Kull.

Statistik privat handel

Mars Februari Förändring Mars Förändring
Antal affärer** per dag, st  2018*  2018  månad %  2017  år %
Avanza  89 300 115 400 -23 96 200  -7
Nordnet  40 900 53 600 -24 46 100  -11
Skandiabanken  1 900 2 300 -17 2 290  -17
Privatspararna, totalt  132 100 171 400 -23 144 600  -9

*   Preliminära siffror.
**  Med affärer avses köp- och säljtransaktioner vid Nasdaq Stockholm och First North. Statistik från Nasdaq.

Johanna Kull, sparekonom Avanza, telefon 070-452 48 34, avanza.se

Svajiga konjunktursignaler från Europa och hot om handelskrig har fått börsen att hacka i mars. Aktiespararna är dock relativt positiva och nettoköper aktier för tredje månaden i rad. De väljer dock att dra ned risken i portföljen. De säljer senaste årens vinnare och siktar istället in sig på vårens utdelningar.
Johanna Kull, sparekonom Avanza