November: Köper bank säljer spel

Privatspararna gör 151 000 affärer per dag i november. Det är en minskning med 12 procent jämfört med månaden innan.

”Efter en stökig höst är världens börser nu på helspänn inför helgens toppmöte mellan Trump och Xi Jinping. Ett möte vars utfall mycket väl kan styra hur slutspurten på börsen blir. Privatspararna andas ändå optimism och köper aktier för tredje månaden i rad”, säger Johanna Kull, sparekonom Avanza.

Månadens klart mest köpta aktie är bankjätten Nordea.

”Nordeaaktien har haft ett uselt år, men efter senaste kvartalsrapporten då kursen tappade ytterligare såg privatspararna köpläge. Köpen i Nordea är mer än dubbelt så stora som de i den näst mest köpta aktien”, säger Kull.

Folkaktien ABB är ett annat bolag som utmärker sig på köplistan.

”I ABB har återigen rykten om en eventuell avknoppning av kraftnätsdivisionen Power Grids tagit fart. En delning av bolaget som många analytiker menar skulle gynna aktieägarna”, säger Kull.

Köper Säljer
Nordea Cherry
ABB Mr Green
Oriflame Stendörren
G5 Entertainment Karo Pharma
Hansa Medical BillerudKorsnäs
SCA Catena Media
Investor Telia
Mekonomen Bilia
Hemfosa JM
SKF Capio

Källa: Avanza

Förutom bolag som är på väg att bli uppköpta domineras säljlistan av spelbolaget Cherry.

”Efter en stark rapport och höjda riktkurser har Cherry-aktien stigit nära 50 procent på en knapp månad och då är det helt enligt skolboken att plocka hem en del av vinsten och bredda portföljen. Antalet aktieägare i bolaget har knappt förändrats, det är snarare befintliga äktieägare som minskat på innehavet ”säger Kull.

Statistik privat handel

November Oktober Förändring November Förändring
Antal affärer** per dag, st  2018*  2018 månad %  2017  år %
Avanza  102 000 115 100 -11 100 900  1
Nordnet  46 600 53 800 -13 48 700  -4
Skandiabanken  2 400 2 700 -11 2 600  -8
Privatspararna, totalt  151 000 171 600 -12 152 200  -1

*     Preliminära siffror.
**   Med affärer avses köp- och säljtransaktioner vid Nasdaq Stockholm och First North. Statistik från Nasdaq.

Johanna Kull, sparekonom Avanza, telefon 070-452 48 34, avanza.se

Efter en stökig höst är världens börser nu på helspänn inför helgens toppmöte mellan Trump och Xi Jinping. Ett möte vars utfall mycket väl kan styra hur slutspurten på börsen blir. Privatspararna andas ändå optimism och köper aktier för tredje månaden i rad.
Johanna Kull, sparekonom Avanza