November: Privatsparare städar i aktiedepåerna

Börsstatistik privatpersoner 2004-12-01 Privatpersoners börshandel är kvar på en hög nivå eller 19 700 aktieaffärer per dag under november. Det är fortfarande tydligt över fjolåret då privatspararna gjorde 18 500 dagsaffärer. - Fyra av fem folkaktier har gått framåt under november. Det håller uppe börsintresset. Spararna har också börjat julstäda i sina portföljer. Högt på säljlistan står exempelvis nynoterade Oriflame, som är en av årets besvikelser, säger Claes Hemberg, informationschef på Avanza.

Ytterligare en besvikelse är Astra Zeneca, minus 9 procent under månaden. - Många sparare har i år insett att Astra Zeneca inte längre är en stabil tablettfabrik utan är ett allt dyrare och mer riskfyllt laboratorium. Och aktieägarna tvingas se likheter med en annan folkaktie – Ericssons omstöpning under 90-talet, säger Claes Hemberg. En annan aktuell fråga i slutet på året är pensioner. Hela 60 000 personer har de senaste 12 månaderna startat det billigaste pensionssparandet IPS, som numera erbjuder aktiesparande. IPS lockar nu 7 procent av nysparandet, men IPS är samtidigt mest okänt. - Hela 86 procent* av svenskarna känner inte till den billigaste pensionssparformen tillräckligt väl för att använda den, säger Claes Hemberg. Statistik Antal aktieaffärer* per Månatlig förändr. Nov Okt dag, st Avanza -3% 6.700 6.900 Etrade -10% 4.000 4.500 Nordnet * -5% 7.200 7.600 Skandiabanken +5% 1.500 1.400 Bankerna Särredovisas ej --- --- Privatspararna, totalt -5% 19.300 20.200 Aktiesparare, fakta** Månatlig förändr. Nov Okt Antal privatsparare, st +1% 88.000 88.000 Utlåning, MSEK -3% 1.000 1.000 Inlåning, MSEK +11% 1.800 1.700 Nyregistrerade sparare +6% 1.100 1.100 Nystartade sparare +21% 1.100 900 Antalet aktiva senaste Månatlig förändr. Nov Okt kvartalet, st 1 aktieaffärer +9% 31.100 28.400 10 aktieaffärer +19% 6.600 5.600 100 aktieaffärer +9% 300 300 Blankning*** Månatlig förändr. Vecka 48 Vecka 44 Totalt värde, Mdr SEK 8% 26,7 24.7 Antal aktier, milj st -6% 375 397 Med aktieaffärer avses köp- och säljtransaktioner vid Stockholmsbörsen. Källa Stockholmsbörsen. *Sifo/Inizio nov 2004, 1 300 tillfrågade ** Baserat på alla Avanzas depåkunder *** Statistik från OM Stockholmsbörsen För mer information Claes Hemberg, informationschef Avanza, telefon 070-861 80 47.

Avanza är en digital plattform för sparande och investeringar som grundades 1999. Moderbolaget Avanza Bank Holding AB (publ.) är noterat på Stockholmsbörsen. Avanzas kundlöfte är att du som kund ska få mer pengar över till dig själv än hos andra banker eller pensionsbolag. Tjänsterna inkluderar bland annat sparande i aktier, fonder, sparkonton samt ett starkt pensionserbjudande. Avanza har fler än 750 000 kunder med över 300 mdr SEK i totalt sparkapital. Det motsvarar 3,7 procent av den svenska sparmarknaden. Avanza är störst sett till antalet transaktioner på Stockholmsbörsen bland svenska banker. Avanza har de senaste åtta åren vunnit SKI:s (Svenskt Kvalitetsindex) utmärkelse "Årets nöjdaste sparkunder". För mer information besök: https://www.avanza.se/ir.