November: Varannan fondkrona till småbolag

Fondspararna ökar antalet fondbyten med 25 procent i november jämfört med oktober och gör nu höga 1,5 fondbyten per konto och månad. Det visar statistik från 360 000 fondkonton hos Avanza.

”Spararna köper aktiefonder trots terrordåd och månadens stillastående börs. De rekordköper årets vinnare småbolagsfonder, vilket kan vara helrätt om det snart stormar kring svenska kronan. Spararna ratar samtidigt mer stabila fonder”, säger Claes Hemberg, sparekonom Avanza.

Korta räntefonder har haft sitt sämsta år på över 15 år. Detta har fått sparare att sälja de senaste månaderna.

”År 2015 har svenskarna betalat för att spara i korta räntefonder. De har i år givit minus 0,25 procent i avkastning vilket motsvarar 600 miljoner kronor. Nu har spararna upptäckt förlusten och då väljer de att sälja”, säger Hemberg.

Fondspararna köper i november framförallt småbolagsfonder. Hela varannan fondkrona har gått till dessa fonder.

Mest köpta Mest sålda
Småbolagsfonder Korträntefonder
Sverigefonder F öretagsobligationsfonder
Globalfonder Hedgefonder
Teknikfonder Långräntefonder
Europafonder ---
Källa: 360 000 fondkonton vid Avanza.

”Spararna tror på en bra avslutning på börsåret och köper aktiefonder. Samtidigt finns en viss oro för en starkare krona som slår mot exportbolagen. Då kan inhemska småbolag vara ett bättre val”, säger Hemberg.

Även breda global- och Europafonder fortsätter att locka. Europafonder har nu legat på köptoppen tre månader i rad.

”Svenskarna väntar sig en starkare konjunktur i Europa. Efter årets kraftiga svängningar undviker spararna samtidigt smalare fonder som biotech och tillväxtmarknader”, säger Hemberg.

Fondhandel privatpersoner (november)
Förändring en månad Förändring ett år nov-15 okt-15    nov-14
Fondaffärer per fondkonto och mån, st 25% 15 % 1,5 1,2 1,3
Fondaffärer, st 21% 56% 549 000 454 000 353 000
Fondaffärer per dag, st 21% 56% 18 300 15 100 11 700
Omsättning i fondsparandet, MSEK 26% 7% 6 300 5 000 5 900
Omsättning i fondsparandet, %* 18% -13% 13% 11% 15%

Källa: Avanza

* Fondhandelns omsättning för månaden i relation till det totala sparkapitalet i fonder.

Claes Hemberg, sparekonom Avanza, telefon 070-861 80 47

avanza.se

Avanza är en digital plattform för sparande och investeringar som grundades 1999. Moderbolaget Avanza Bank Holding AB (publ.) är noterat på Stockholmsbörsen. Avanzas kundlöfte är att du som kund ska få mer pengar över till dig själv än hos andra banker eller pensionsbolag. Tjänsterna inkluderar bland annat sparande i aktier, fonder, sparkonton samt ett starkt pensionserbjudande. Avanza har över 690 000 kunder med mer än 270 mdr SEK i totalt sparkapital. Det motsvarar 3,6 procent av den svenska sparmarknaden. Avanza är störst sett till antalet transaktioner på Stockholmsbörsen bland svenska banker. Avanza har de senaste åtta åren vunnit SKI:s (Svenskt Kvalitetsindex) utmärkelse "Årets nöjdaste sparkunder". För mer information besök: https://www.avanza.se/ir.