Oktober: Börsoro lockar till köp

Privatspararna gör 169 900 affärer per dag i oktober. Det är en ökning med 8 procent jämfört med månaden innan.

”Hösten har kännetecknats av börsoro och oktober ser ut att bli den sämsta börsmånaden på nära 10 år. Privatspararna verkar dock luta åt att det snarast är ett tillfälligt hack i kurvan och gör sina största aktieköp sedan rekordhandeln i början på året. Främst fyller man på med välkända folkaktier, som straffats hårt efter rapporter som inte helt levt upp till marknadens förväntningar”, säger Johanna Kull, sparekonom Avanza.

Månadens klart mest köpta aktie är lastbilstillverkaren Volvo.

”Volvo som lämnade en pangrapport men ändå föll på börsen, kännetecknar den här rapportperioden bra. Marknaden är påtagligt nervös och visar ingen nåd för minsta frågetecken”, säger Kull.

Förutom verkstadsaktier tar sig också tre banker in på köptoppen.

”Penningtvättsmisstankar har tyngt flera av de stora bankerna och både Nordea och Danske tillhör månadens kursförlorare. De lägre värderingarna och möjligheten till en hög direktavkastning lockar dock spararna till bottenfiske. Det kan mycket väl vara rätt, men det är viktigt att komma ihåg att sista ordet inte är sagt i penningtvättsfrågan. Risken för höga böter ligger som en våt filt över sektorn”, säger Kull.

Köper Säljer
Volvo Karo Pharma
Nordea ICA
Swedbank H&M
Investor Mycronic
ABB Ericsson
SAAB Hansa Medical
Sandvik Getinge
Boliden Avanza
Danske Bank Capio
SKF Bilia

Källa: Avanza

Säljtoppen domineras av rapportvinnare.

”Spararna passar på att hämta hem vinster från rapportvinnare som ICA och bottenfiskar istället i verkstadsbolag. Ett ganska offensivt val, då dagligvaruhandeln är en relativt konjunkturokänslig bransch. Aktierna brukar klara sig bättre än snittet i tider av konjunkturnedgång. Utdelningsjägare brukar också lockas av den stabila utdelningen”, säger Kull.

Statistik privat handel

Oktober September Förändring Oktober Förändring
Antal affärer** per dag, st   2018*  2018 månad %  2017  år %
Avanza  114 800 105 600 9 115 700  -1
Nordnet  52 300 50 200 4 58 500  -11
Skandiabanken  2 700 2 300 17 2 900  -7
Privatspararna, totalt  169 900 158 000 8 177 200  -4

*   Preliminära siffror.
**  Med affärer avses köp- och säljtransaktioner vid Nasdaq Stockholm och First North. Statistik från Nasdaq.

Johanna Kull, sparekonom Avanza, telefon 070-452 48 34, avanza.se

Hösten har kännetecknats av börsoro och oktober ser ut att bli den sämsta börsmånaden på nära 10 år. Privatspararna verkar dock luta åt att det snarast är ett tillfälligt hack i kurvan och gör sina största aktieköp sedan rekordhandeln i början på året. Främst fyller man på med välkända folkaktier, som straffats hårt efter rapporter som inte helt levt upp till marknadens förväntningar.
Johanna Kull, sparekonom Avanza