Oktober: Folkligare privathandel pressades av dollarras

Oktober: Folkligare privathandel pressades av dollarras Privatpersoners aktiehandel minskade med 6 procent under oktober, till 18 400 aktie- affärer per dag, jämfört med månaden före. Samtidigt syns tydliga tecken på ett bredare och mer folkligt aktieintresse. - Dollarraset pressade antalet enskilda aktieköp under oktober. Däremot ökar insättningar och breddas köpen i både aktier, aktiepaket och aktieobligationer, vilket tyder på ett folkligare börsintresse än på flera år, säger Claes Hemberg, informationschef Avanza. Ericssonaktien de senaste åren haft majoriteten av den privata aktiehandeln, men de senaste månaderna har andelen dramatiskt minskats. - Idag är 8 av tio aktieaffärer inte Ericsson. Det är ett folkigt trendbrott och tyder på att fler "vanliga sparare" handlar aktier, säger Claes Hemberg. Avanza ser samtidigt ett inflöde på över 100 miljoner kronor per vecka, vilket är dubbelt över snittet hittills i år. Investeringarna har bland annat märkts i breda aktiepaket, där sparare investerar i åtta olika aktier för en sänkt avgift. - Finansbranschen har länge misslyckats att bredda svenskarnas aktiesparande. I snitt har svenska aktieägare 2,8 aktier. Det är farligt få aktieslag. Fler aktörer borde ta fram tjänster för att bredda svenskarnas aktiesparande, säger Claes Hemberg. Aktieobligationer ökar starkt Under tredje kvartalet har även investeringar i aktieobligationer ökat väsentligt. Hela försäljningen av aktieobligationer i Sverige har ökat från 1 till 4 mdr under tredje kvartalet, jämfört med samma period föregående år. - Det är ett första tecken på ett bredare folkligt intresse för aktier. Men de väljer obligationer för att minimera risken, säger Claes Hemberg. Okt 2003 (23d) Senaste mån Okt Sep Okt 02 Privatspararna totalt - 6 % 18 400 19 600 17 100 Avanza - 4 6 700 7 000 5 600 Etrade 0 3 500 3 500 3 000 Nordnet - 8 6 600 7 200 6 500 Skandiabanken - 16 1 600 1 900 2 000 Bankerna Särredovisas ej Andel affärer på börsen (%) 0 22,7 22,6 Avslut hela Stockholmsbörsen -6 40 600 43 400 Källa: Stockholmsbörsen Fakta aktiesparare (100 000 Avanzakunder) Nya aktiva - 63,1 procent 485 1 315 Nya sparare - 14,9 1 220 1 434 Utlåning (mkr) + 7,3 425 396 Inlåning (mkr) + 5,5 1035 981 Under senaste kvartalet genomförde Avanzas privatplacerare i snitt 6 700 aktieaffärer per dag, vilket tydligt överstiger bolagets beräknade nivå för nollresultat (2.200-2.500 dagsaffärer). För mer information: Claes Hemberg, informationschef Avanza: 0708- 618047 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/03/20031103BIT00980/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/03/20031103BIT00980/wkr0002.pdf

Avanza är en digital plattform för sparande och investeringar som grundades 1999. Moderbolaget Avanza Bank Holding AB (publ.) är noterat på Stockholmsbörsen. Avanzas kundlöfte är att du som kund ska få mer pengar över till dig själv än hos andra banker eller pensionsbolag. Tjänsterna inkluderar bland annat sparande i aktier, fonder, sparkonton samt ett starkt pensionserbjudande. Avanza har fler än 750 000 kunder med över 300 mdr SEK i totalt sparkapital. Det motsvarar 3,7 procent av den svenska sparmarknaden. Avanza är störst sett till antalet transaktioner på Stockholmsbörsen bland svenska banker. Avanza har de senaste åtta åren vunnit SKI:s (Svenskt Kvalitetsindex) utmärkelse "Årets nöjdaste sparkunder". För mer information besök: https://www.avanza.se/ir.