Oktober: Rekordhandel i svenska aktier

Den privata aktiehandeln slog i oktober historiskt rekord. Privatspararna gjorde i snitt 134 600 affärer per dag. Det är en ökning med 24 procent jämfört med samma månad i fjol.

”Rapportsäsong, spännande börsnoteringar och låg ränta får privatpersoner att växla upp aktiehandeln till nya rekordnivåer. Spararna tar hem vinster i storbanker och  bottenfiskar istället i rapportförlorare”, säger Johanna Kull, sparanalytiker Avanza.

Småspararna har i oktober nettoköpt aktier för tredje månaden i rad.

Köper  Säljer
Fingerprint SSAB
Ericsson SEB
Sobi Arcam
Nibe Nordea
Telia Volvo
SCA H&M
Nokia Nordnet
Electrolux Swedbank
Resurs Sandvik
Assa Abloy Handelsbanken

”De bistra tongångarna i Ericsson och Nokia har inte avskräck småspararna som har köpt aktier både innan och efter rapporterna. Bolagen har dock stora utmaningar framför sig och analytikerna är osäkra på om de höga utdelningarna kommer att kunna hållas på nuvarande nivåer”, säger Kull.

Överst på köplistan återfinns biometribolaget Fingerprint.

”Marknaden var på helspänn inför rapporten och analytikerna hade helt olika syn på aktien. Den delade bilden ser ut att bestå efter rapporten. Privatspararna fortsätter dock tro på bolaget”, säger Kull.

På säljsidan märks de fyra storbankerna.

”Banker tillhör vinnarna sedan brexitomröstningen. Uppgångar på mer än 20 procent och rädsla för att bankoron i Europa ska sprida sig fick dock spararna att kliva av tåget inför rapporterna. Alla storbanker rapporterade dock över förväntan och många analytiker menar att bankerna kan stiga ytterligare”, säger Kull.

Statistik privat handel

Antal affärer** per dag, st

Oktober
2016*

Förändring
månad %

Oktober

Förändring
år %

Avanza  88 200  80 300  10 68 200  29
Nordnet  43 700 37 000  18 37 900  15
Skandiabanken  2 700 2 500  8 2 400  13
Privatspararna, totalt  134 600  119 800  12 108 500  24

*    Preliminära siffror.
** Med affärer avses köp- och säljtransaktioner vid Nasdaq Stockholm och First North. Statistik från Nasdaq.

Johanna Kull, sparanalytiker Avanza, telefon 070-452 48 34  avanza.se

Avanza är en digital plattform för sparande och investeringar som grundades 1999. Moderbolaget Avanza Bank Holding AB (publ.) är noterat på Stockholmsbörsen. Avanzas kundlöfte är att du som kund ska få mer pengar över till dig själv än hos andra banker eller pensionsbolag. Tjänsterna inkluderar bland annat sparande i aktier, fonder, sparkonton samt ett starkt pensionserbjudande. Avanza har fler än 750 000 kunder med över 300 mdr SEK i totalt sparkapital. Det motsvarar 3,7 procent av den svenska sparmarknaden. Avanza är störst sett till antalet transaktioner på Stockholmsbörsen bland svenska banker. Avanza har de senaste åtta åren vunnit SKI:s (Svenskt Kvalitetsindex) utmärkelse "Årets nöjdaste sparkunder". För mer information besök: https://www.avanza.se/ir.

Rapportsäsong, spännande börsnoteringar och låg ränta får privatpersoner att växla upp aktiehandeln till nya rekordnivåer. Spararna tar hem vinster i storbanker och bottenfiskar istället i rapportförlorare.
Johanna Kull, sparanalytiker Avanza