Privata handlare kan bygga egna börssajter

Privata handlare kan bygga egna börssajter Personlig sajt förenar första gången börsinformation och aktiehandel Sveriges 200 000 privata aktiesparare via internet kan för första gången bygga sina egna börssajter. Förutom att börsinformationen är gratis går det dessutom att handla både aktier och optioner. - Detta ger avsevärt bättre överblick och snabbare aktiehandel. Privata sparare i hela landet blir nu avsevärt starkare i konkurrensen med de institutionella placerarna på börsen, säger Sven Chetkovich, vice vd Avanza. Hittills har varje sparare tvingats binda sig till en av de traditionella nätmäklarnas fasta sajter. På Avanzas börssajt kan varje handlare däremot själv skräddarsy sitt urval av börsnyheter, grafer, värden, aktieslag mm. Svenskarna är främst i världen när det gäller aktiehandel via internet. Därför är förväntningarna stora när Avanza, vars finanssajt redan fått utmärkelsen för Nordens bästa finanssajt, öppnar den första heltäckande börssajten. - Oberoende bedömare har beskrivit den nya börssajten (www.avanza.se) som den absolut bästa i Sverige och bland de bättre i Europa, säger Sven Chetkovich. Bakom Avanzas storsatsning finns även engelska Catalyst som investerat 135 miljoner i bolaget. Nätmäklaren Avanza har på 20 månader vuxit från noll till 10 000 kunder och är i dag Europas största oberoende nätmäklare. Avanza erbjuder ett fast pris på 99 kr på aktieaffärer upp till 250 000 kr. För mer information: Sven Chetkovich 08 - 566 183 02, 070 - 431 64 02 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/11/17/19991117BIT00740/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/11/17/19991117BIT00740/bit0002.pdf

Avanza är en digital plattform för sparande och investeringar som grundades 1999. Moderbolaget Avanza Bank Holding AB (publ.) är noterat på Stockholmsbörsen. Avanzas kundlöfte är att du som kund ska få mer pengar över till dig själv än hos andra banker eller pensionsbolag. Tjänsterna inkluderar bland annat sparande i aktier, fonder, sparkonton samt ett starkt pensionserbjudande. Avanza har över 650 000 kunder med mer än 250 mdr SEK i totalt sparkapital. Det motsvarar 3,5 procent av den svenska sparmarknaden. Avanza är störst sett till antalet transaktioner på Stockholmsbörsen bland svenska banker. Avanza har de senaste sju åren vunnit SKI:s (Svenskt Kvalitetsindex) utmärkelse "Årets nöjdaste sparkunder". För mer information besök: https://www.avanza.se/ir.