September: Månadsstatistik

Antalet kunder hos Avanza har under 2018 ökat med 97 900 och uppgick vid september månads slut till 808 500. Det innebär en ökning med 10 700 kunder under september. Nettoinflödet i september var 2 240* MSEK, vilket ger ett totalt nettoinflöde på 21 200* MSEK under 2018.

Under september passerade förvaltat kapital i Avanza Global, som lanserades i slutet av augusti, en miljard kronor.

Augusti
Förändring månad % September
Förändring år %
Kunder, st 808 500 797 800 1 668 100 21
Nettoinflöde, MSEK 2 240* 3 460 –35 1 540 45
Sparkapital, MSEK 331 000 328 400 1 281 000 18
varav inlåning, MSEK 50 500* 49 500 2 42 500 19
Utlåning, MSEK 13 000* 12 700 2 8 930 46
varav värdepapperskrediter, MSEK 4 380* 4 390 0 3 930 11
varav Superbolånet PB, MSEK 5 760* 5 760 0 4 990 15
varav extern bolånevolym (Bolån+), MSEK 2 890* 2 570 12 - -
Antal courtagegenererande notor per dag, st**  63 300 66 600 –5 57 300 10

*       Preliminära siffror.

**     Exklusive notor för fonder, Avanza Markets och aktier i courtageklass ”Start”, samt institutionella kunder.

Sofia Svavar, Chef Investerarrelationer, 070-761 80 53, sofia.svavar@avanza.se

Avanza är en digital plattform för sparande och investeringar som grundades 1999. Moderbolaget Avanza Bank Holding AB (publ) är noterat på Stockholmsbörsen. Avanzas kundlöfte är att du som kund ska få mer pengar över till dig själv än hos andra banker eller pensionsbolag. Tjänsterna inkluderar bland annat sparande i aktier, fonder, sparkonton samt bolån och ett starkt pensionserbjudande. Avanza har drygt 800 000 kunder med över 300 mdr SEK i totalt sparkapital. Det motsvarar 3,8 procent av den svenska sparmarknaden. Avanza är störst sett till antalet transaktioner på Stockholmsbörsen bland svenska banker. Avanza har de senaste åtta åren vunnit SKI:s (Svenskt Kvalitetsindex) utmärkelse "Årets nöjdaste sparkunder". För mer information besök: https://www.avanza.se/ir